Prenumerera

Logga in

Radar · Inrikes

Klart för byggstart av 12 infrastrukturprojekt

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Norrbottniabanan mellan Dåva och Skellefteå är ett av tolv infrastrukturprojekt för väg och järnväg som nu får klartecken för byggstart från regeringen. Det meddelades under en presskonferens på tisdagen.

De nya projekten handlar om såväl ny järnvägssträckning och utbyggnad av befintliga järnvägsbanor som nya vägprojekt. Under presskonferensen lyfte infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson fram några av järnvägsprojekten.

– Jag vill lyfta godsstråket genom Bergslagen, till exempel. Det här är ett av Sveriges viktigaste stråk för industrins transporter till kontinenten. Med den här satsningen så ökar framkomligheten och robustheten på banan – viktigt för svensk konkurrenskraft.

Fakta: Dessa projekt får klart för byggstart

Norrbottniabanan Dåva – Skellefteå

Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning

Malmbanan Harrträsk, förlängning av mötesstation

Malmbanan Näsberg, förlängning av mötesstation

Malmbanan Nuortikon, förlängning av mötesstation

E22 förbi Söderköping

Godsstråket genom Bergslagen, kapacitetshöjande åtgärder

Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid

E4 Broänge – Daglösten, mötesseparering

Järnvågen i Göteborg med överdäckning av E45

Luleå C, flytt av personvagnsuppställning (etapp 1)

Sundsvalls resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m.

Regeringen

Det största projektet blir Norrbottniabanan mellan Dåva och Skellefteå. När allt står klart kommer Norrbottniabanan att binda samman Norrlandskusten mellan Umeå och Luleå, med en tågsträckning på 27 mil.

– Detta är mycket efterlängtat i regionen, mycket viktigt för industrin, och för arbetspendlingen, säger Andreas Carlsson, och tillägger att det även är viktigt ur beredskapssynpunkt. Och för att stärka samarbetet med Finland.

Andra projekt som nu kan påbörjas är flera utbyggnader längs Malmbanan, Sveriges tyngst belastade järnväg. Totalt handlar det om fyra förlängningar av mötesstationer som ger större kapacitet.

– Industrins klimatsatsningar i norra Sverige, bland annat fossilfritt stål, järnmalm och sällsynta jordartsmetaller, är helt avgörande för vårt klimatarbete, och för att möjliggöra de här satsningarna så måste det finnas tillförlitliga transporter på järnväg, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

– En kapacitetsökning på den järnvägen är en förutsättning för att fler transporter ska kunna genomföras.

Även projekt som rör biltrafiken får klartecken. Det rör sig om en ny sträckning av E22 förbi Söderköping liksom att bygga ut E4 mellan Broänge och Daglösten till en mötesfri vägsträcka.

Flera projekt får också klart från regeringen att börja förbereda för byggstart.

Dessa projekt får klart för förberedelse av byggstart

Markarydsbanan Knäred, mötesspår

Malmbanan Murjek, förlängning av mötesstation

Hässleholm-Helsingborg, förlängt mötesspår och höjd hastighet

Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58

Ådalsbanan Västeraspby, vändslinga

E4 Trafikplats Ljungarum, genomgående körfält

Regeringen

Texten har uppdaterats. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV