Prenumerera

Logga in

Glöd · Debatt

Järnvägen kommer till heders igen

Järnväg och järnvägsstation.

Lysekilsbanan, som legat nere sedan 2018, kan komma att öppnas för trafik igen. Äntligen, skriver Mats Fägerquist och Göran Sandström – transport på järnväg är mer energieffektivt än på väg.

DEBATT. Trafikverkets styrelse väntas under sommaren 2026 fatta beslut om att återuppta underhållet av Lysekilsbanan och öppna banan för trafik. Äntligen! Så känns det då man läser minnesanteckningarna från mötet på Trafikverket för ett halvår sedan (Lysekilsbanan, bandel 623, arbetsmöte/workshop 2025-05-20).

För Lysekils kommun är hamnens utveckling viktig. Företaget SDK, som arrenderar Lysekils hamn, har förlorat kunder som krävt att gods som lossas från fartyg ska transporteras vidare på järnväg. 

Munkedals kommun vill ha möjlighet att ansluta stickspår till industriområdena Nylunda och Håby. Det kan också bli aktuellt med en omlastningskaj vid Smedbergs gård.

Hamnar med järnvägsspår har militär betydelse men Försvarsmakten ser gärna att Lysekilsbanan också utnyttjas för civilt bruk.

Preem-raff vid Brofjorden räknas som en av landets viktigaste producenter av drivmedel. Nu transporteras stora volymer till sjöss, men i en krigssituation kommer sjötransporter att förhindras. Drivmedel måste då i stället gå på järnväg och enligt Energimyndigheten kommer det att handla om mycket stora mängder. Med ett industrispår mellan Lyse och Preem-raff skulle Lysekilsbanan bli en viktig pusselbit i Sveriges transportsystem och bidra till distributionen av drivmedel.

För att göra det möjligt med ”gröna” transporter behöver järnvägen elektrifieras, påpekar Västra Götalandsregionen.

Alla transportalternativ behövs men järnvägen har unika fördelar. Eldrivna tåg orsakar minimalt med luftföroreningar och färre dödsfall än vägtrafiken. Det krävs mindre energi då stålhjulen rullar på räls än vid gummihjulens kontakt med asfalt. Tågets energieffektivitet beror också på att loket övervinner luftmotståndet och raden av vagnarna kommer i lä. 

Det är kända fakta, men det är oron i omvärlden och risken för krig som tvingat fram en omvärdering av Lysekilsbanan – järnvägen som var så nära att rivas.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>