
Under torsdagen gjorde djurrättsorganisationen Peta en aktion utanför Urban outfitters butik i Stockholm. Med ett ”blodigt kohuvud” ville aktivisterna lyfta att bakom varje läderprodukt finns ett djur som lidit och inte velat dö.
Med en naturtrogen imitation av ett avhugget kohuvud och med låtsasblod rinnande nedför armen på en aktivist var Petas budskap tydligt. Läderprodukter innebär lidande för djur.
– Nytänkande kunder väljer innovativa och hållbara veganska lädervaror tillverkade av ananas, kaktus och kork, och har inget intresse av att bära ett tänkande, kännande djurs hud, säger Mimi Bekhechi, PETAs vice ordförande för Europa, i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
– PETA uppmanar Urban Outfitters att ta steget in i det 21:a århundradet genom att skippa läder och istället använda de lyxiga veganska material som de redan säljer.
I en undersökning som Peta Tyskland gjort visar videor och dokumentation hur djur plågas i den globala läderhandeln, exempelvis genom veckolånga transporter med otillräckligt med mat och vatten, slakt utan bedövning och emellanåt en utdragen död på grund av slöa knivar eller dåligt utbildade arbetare.
På grund av bristande information är det dessutom nästintill omöjligt för konsumenter att veta varifrån lädret i en produkt kommer ifrån, även när det exempelvis står ”made in Italy” skriver Peta Tyskland.
”Men det vi vet är att läder alltid är kopplat till djurs lidande”, konstaterar Peta i en video.