
Medan allt fler företag anklagas för greenwashing vill ett nytt pris rikta strålkastaren mot företeelser som gör klimatnytta i skymundan. Årets finalister till Greenhush-priset är energieffektivisering, elbilarna och skolmaten.
Greenwashing är ett väletablerat begrepp, men vad kallar man dess raka motsats? I dag presenteras de tre finalisterna till Greenhush-priset, som går till ”en verksamhet som bedöms ha stor positiv påverkan i omställningen och som kommit långt i sitt klimatarbete, men samtidigt varit alltför försiktiga med att berätta om det”.
– Det är för tyst om sånt som är bra för klimatet och hållbarheten. Av rädsla för att bryta mot marknadsföringsregler eller anklagas för greenwash, är det alltför många som inte berättar ens om sånt som entydigt och mätbart underlättar omställningen. Det vill vi ändra på, därav världens första Greenhush-pris! säger Lina Gustavsson, Greenhush-juryns ordförande, i ett pressmeddelande.
De tre finalisterna är energieffektivisering, elbilar och skolmaten.
– Tyvärr är exemplen många på att de som är duktiga på att minska klimatpåverkan är dåliga på att kommunicera det, så behovet av ett Greenhushpris är stort och växande, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet samt initiativtagare till priset som i år delas ut för tredje gången.
Finalisterna
Ur motiveringarna:
Energieffektivisering
Energieffektiviseringen får sällan några högtidliga invigningar eller debattprogram på teve. Det är synd, för då lär vi oss inte tillräckligt av andras framgångar i att minska sin förbrukning, sina kostnader och sin klimatpåverkan. Därmed är energieffektivisering en värdig greenhush-finalist.
Elbilarna
Av rädsla för EU:s skärpta regler kring miljö- och klimatrelaterad marknadsföring, tar nu många biltillverkare bort klimat- och miljöpåståenden om elbilar; de vågar inte ens kalla elbilar för avgasfria trots att de självklart är det. Det är en storseger för fossillobbyn och ett solklart fall av klimatmässigt destruktiv greenhush.
Skolmaten
Varje vardag serveras över en miljon skolmåltider som har en tydlig klimatmässig profil. Maten står för uppemot 40 procent av vår klimatpåverkan, och genom skolmaten lär sig barnen hur maten kan bli mer hållbar samtidigt som den är smakrik, näringsriktig och ryms inom en snäv budget. Detta är ett klart fall av greenhush.
2030-sekretariatet