Tusentals kollektivtrafikresenärer riskerar att bli lidande av Moderaternas politiska spel med Stockholms tunnelbana som insats, skriver Malin Östh och Anna Sehlin.
DEBATT. Klockan tickar. När nyårsklockorna klämtar och december blir januari riskerar bygget av tunnelbanans blåa linje till Barkarby i västra Stockholm att helt stanna av. Anledningen är att regeringen kidnappat förhandlingarna om hur de skenande kostnaderna ska hanteras.
Tunnelbanans utbyggnad och dess finansiering klubbades i Stockholmsöverenskommelsen för över tio år sedan. När kostnadsökningar under sommaren skulle diskuteras kapade regeringen plötsligt förhandlingen genom att också kräva godkännande av Östlig förbindelse, en ny motorväg i östra Stockholm. När de inte fick som de ville lämnade de helt enkelt förhandlingsbordet. Oavsett vad man tycker om Östlig förbindelse (enligt oss en usel idé) har den ingenting med vare sig tunnelbanan eller Stockholmsöverenskommelsen att göra.
Som om det inte vore nog hävdar ledande moderater i intervjuer och talarstolar nu att det är styrena i Stockholms stad och region som ”kraschat förhandlingarna”. I en intervju med Dagens industri säger regionrådet Kristoffer Tamsons (M) att han vill få till en blocköverskridande överenskommelse ”utan småpartier med extrema åsikter om vägar”. Att åtta tunga forskare nyligen sågade avgasprojektet Östlig förbindelse vid fotknölarna bör också avfärdas som extremism, får man anta.
Moderaterna visar prov på häpnadsväckande nivåer av bristande professionalitet. Att villkora tunnelbanans finansiering med en ny motorväg helt plockad ur luften är ungefär lika seriöst som att Region Stockholm plötsligt och utan förvarning skulle villkora fullföljandet av Förbifart Stockholm (en annan usel idé) med att staten ska skicka en bemannad expedition till månen. Det är nya nivåer av äpplen och päron.
Sverige och Stockholm behöver varken fler motorvägar eller fler havererade kollektivtrafiksbyggen. När förhandlingarna nu återupptas, med Catharina Elmsäter-Svärd vid rodret, bör Moderaterna och regeringen ta sitt förnuft till fånga och skriva på avtalet om hur fördyringarna av tunnelbanans utbyggnad ska hanteras, och förpassa Östlig förbindelse till papperskorgen. Allt annat vore oseriöst.
