Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Rapport: Hur vi med smart omställning minskar behovet av nya gruvor

En kustby med grumligt vatten på grund av föroreningar.

Klimatomställningen kommer onekligen att leda till ett ökat behov av metaller och mineraler, vilket i sin tur kan leda till nya gruvor och en rad risker för miljö och människor. Men hur vi genomför omställningen spelar en avgörande roll för hur mycket metaller och mineraler som kommer att behövas, visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen. 

Nya gruvor har gång på gång beskrivits som baksidan av att ställa om samhället bort från fossilberoende. I en ny rapport från Naturskyddsföreningen har man tittat på hur man ändå skulle kunna begränsa behovet av ny gruvdrift. 

I rapporten har Naturskyddsföreningen bland annat räknat ut att ytterligare 1,6 till 2,5 miljoner ton metall och mineral (exklusive järn och stål) kan komma att efterfrågas till år 2045 i energi- och transportsektorn, beroende på hur omställningen genomförs. Dessutom visar rapporten att om alla länder skulle efterfråga lika mycket som Sverige, så räcker inte de kända reserverna till.

Rapporten beräknar också att upp till 80 procent av efterfrågan på metaller och mineraler som uppstår på grund av klimatomställningen kommer från omställningen av transportsektorn. Hur man tar sig an utmaningarna i denna sektor blir därför en nyckel till att begränsa efterfrågan på dessa råvaror. 

– Det går att genomföra den nödvändiga klimatomställningen effektivt och samtidigt begränsa antalet nya gruvor. Genom att utnyttja metaller och energi mer effektivt och anpassa energi- och transportsystemen efter tillgången på material kan klimatutsläppen minskas samtidigt som de negativa konsekvenserna av många nya gruvor kan undvikas, säger Karin Lexén generalsekreterare Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelande

Fokus på transport – inte fordon

Föreningen har analyserat hur efterfrågan på metall och mineral påverkas av olika vägval för klimatomställningen, där tre olika framtidsscenarier har undersökts. Hur stor efterfrågan blir beror till hög grad på faktorer som hur mycket elektricitet som behövs framöver eller hur transportsystemet ser ut i framtiden.

I samtliga scenarier har man räknat med ett transportsystem som liknar dagens, med en övergång från fossila, egenägda bilar till elbilar. Men en övergång från ett fordonscentrerat till ett funktionscentrerat transportsystem skulle kunna leda till kraftigt begränsad metall- och mineralåtgång.

– Om dagens fossildrivna bilar ersätts med elbilar kommer transportsektorn att sluka hela 80 procent av alla metaller som behövs för klimatomställningen, vilket skulle leda till att många nya gruvor som skulle behöva öppnas med stor negativ påverkan på livsviktig natur. Naturskyddsföreningen anser att klimatomställningen måste genomsyras av nytänkande inom transportsektorn och av effektivitet på alla plan, och att den inte får leda till nya allvarliga miljöproblem, säger Karin Lexén i pressmeddelandet. 

Olika lösningar för stad och landsbygd

För att få till en omställning som inte tar så mycket råvaror i anspråk så behövs det enligt Naturskyddsföreningen flera saker: en minskad total energi- och resursanvändning samt en infrastruktur som gör att resurserna utnyttjas så effektivt som möjligt, till exempel genom elbilspooler, flexibel elanvändning och ökad återvinning. 

Städerna har stor potential för att bygga ett system där förre personer behöver äga en egen bil, menar Naturskyddsföreningen. 

”Att många människor samlas i en stad skapar också möjligheter för effektiva tjänster av leveranser och upphämtning av varor till och från hemmen, vilket minskar betydelsen av ett eget transportfordon och möjliggör även en anpassning av fordonets storlek så att lastutrymmen som används sällan kan begränsas”, skriver föreningen.

En minskad fordonsflotta i städerna skulle också öka möjligheterna att möta landsbygdens transportbehov. Här behövs dels mer lokal service och en generell satsning på kollektiva transportmedel, skriver rapportförfattarna, men det behövs också ”nya lösningar för att underlätta lokala transporter av människor utanför kollektivtrafikens räckvidd”. 

Styrmedel som skulle kunna införas för att ställa om transportsektorn skulle till exempel kunna vara en differentierad vägskatt, ett avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag, justerade parkeringsavgifter samt satsningar på kollektivtrafik, cykel- och gångvägar och järnväg, skriver Naturskyddsföreningen i rapporten. 

Politiskt ledarskap nödvändigt

För att genomföra allt detta krävs en politik som utgår från samhällets behov, skriver föreningen. 

”Det kräver ett politiskt ledarskap som vidtar kraftfulla åtgärder för att minska efterfrågan, förbättra teknologin och öka återvinningen, så att vi på sikt har genomfört den investering som nu krävs för att bygga upp en ny infrastruktur för en fossilfri framtid med minsta möjliga negativa påverkan på människa och miljö.”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>