En kollektivtrafikbiljett för hela landet, stöd för att leasa elbil och en särskild bonus för glesbygdsbor som köper elbil. Det är några av förslagen i Miljöpartiets alternativ till regeringens klimathandlingsplan. Men partiet duckar frågan om hur mycket reduktionsplikten bör höjas.
Strax före jul presenterade regeringen och Sverigedemokraterna sin klimathandlingsplan med titeln ”hela vägen till nettonoll”.
– Det är en titel som inte borde få sättas på en produkt som så uppenbart saknar vägen till nettonoll, säger MP:s klimatpolitiska talesperson Elin Söderberg.
Särskilt kritisk är hon till att planen saknar åtgärder för att få ner utsläppen på kort sikt.
Den största potentialen för stora utsläppsminskningar i närtid för svensk del finns inom transportsektorn. Därför handlar en hel del i MP:s klimatplan, på totalt över 180 förslag, om att effektivisera transporterna, byta ut fossildrivna fordon mot eldrivna och att byta ut fossilt bränsle till förnybart.
När det gäller reduktionsplikten, som regeringen sänkte kraftigt vid årsskiftet för att få ned bränslepriserna, så vill MP utreda den framtida nivån.
I planen står att plikten ska återinföras på en nivå som säkrar både minskade klimatutsläpp och investeringar i hållbara biodrivmedel.
Elin Söderberg betonar att reduktionsplikten ska vara en del av många åtgärder som behövs för att minska utsläppen.