Regeringens nya skrotningspremie som infördes den 20 augusti fick 56 ansökningar under den första månaden – varav 28 beviljades.
– Detta måste vara tidernas minsta ketchupeffekt! säger Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet, som också tipsar om hur man kan göra premien mer verkningsfull.
Redan när den nya skrotningspremien presenterades av regeringen fick den kritik från flera håll; bland annat för att det inte skulle vara sannolikt att många skulle vara intresserade av att skrota en cirka 15 år gammal bil, för att direkt köpa en ny elbil med en premie på 10 000 kronor.
Nu ger statistiken kritikerna rätt. Enligt siffror från Boverket som har hand om ansökningarna har det under skrotningspremiens första månad (20 augusti till 20 september) kommit in 56 ansökningar om premien. 28 har beviljats, 9 har fått avslag eller avskrivits och 19 väntar på beslut. Hittills har 23 premier betalats ut, det vill säga 230 000 kronor – mindre än en promille av de avsatta 250 miljonerna som utlovats av regeringen för detta år.
– Detta måste vara tidernas minsta ketchupeffekt! De som ivrigt väntade på premien var högst en handfull och nu ramlar det inte ens in en ansökan om dagen. Det är tyvärr precis som vi sade – inte många tar klivet från skrotbil direkt till elbil. Men 249 miljoner kvar av årets pott är också en möjlighet för regeringen att inkludera mera så att flera kan vara med i omställningen, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet i ett pressmeddelande.
Borde breddas
2030-sekretariatet har flera förslag på hur premien kan förbättras och bli mer verkningsfull. Till exempel borde premien premiera andra typer av hållbara val, såsom köp av biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i en bilpool samt kollektivtrafikkort, skriver 2030-sekretariatet.
Premien bör också gälla skrotning av fler typer av fordon, såsom lätt lastbil och husbil, liksom även gälla för juridiska personer såsom småföretag, menar 2030-sekretariatet.
Sekretariatet uttrycker också förvåning över att det är Boverket som utsetts till ansvarig myndighet, och skriver vidare att myndigheten bör få i uppdrag att informera alla med berättigade bilar om att bidraget finns.
– Vår sammanställning av remissvaren visade att i princip alla avfärdade skrotningspremien i den utformning som den nu fått. När det nu står klart att långt över 90 procent av anslaget inte utnyttjas med dagens utformning, bör regeringen förstås ta till sig de många förbättringsförslag som vi och andra lagt, säger Mattias Goldmann i pressmeddelandet.
På Boverkets hemsida går det att läsa mer om vilka specifika regler som gäller för att få premien.