Kraftiga skyfall och stora vattenmängder gjorde att E45:an vid Lilla Edet under söndagen totalblockerades och bilar fastnade i vattenmassorna. Just nu är 14 kilometer av vägen avstängd för kontroller och Trafikverket vet inte när vägen kommer att kunna öppnas igen.
Omfattande regn under söndagen gjorde att E45:an strax norr om Lilla Edet, mellan Göteborg och Trollhättan, översvämmades och blev oframkomlig. Det rapporterades först om jordskred, något som Trafikverket nu avfärdar.
– Det har blivit en vägskada på grund av skyfall. Det är mycket vatten det handlar om. Om det är jordskred eller inte det tror jag man kan säga först när man undersökt det, men i nuläget är det inte det som man kallar det, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, till P4 Göteborg.
Ingen prognos
Just nu är 14 kilometer av E45:an avstängd och även den mindre, parallella vägen 2014 är stängd. Bilister hänvisas till E6:an, som i början av juli återigen öppnades efter att ha reparerats efter det stora skredet vid Stenungsund den 23 september förra året.
Helgens skyfall gjorde också att en bit av E45:an ”lyfts upp”, enligt räddningstjänsten. Ett 30-tal bilar rapporteras också ha fastnat i vattenmassorna och flera människor fick evakueras.
”Det finns ingen prognos för när vägen kommer vara åtgärdad”, skriver Trafikverket på sin hemsida.
– Vi trodde från början att vi kunde öppna vägen efter några dagar, men det är så mycket vatten att det kommer ta längre tid, säger Karin Hedemalm, tillförordnad presschef på Trafikverket, till Expressen.
Ska undersökas av specialister
Området kring Götaälvdalen är Sveriges mest skredutsatta områden, och klimatförändringarna medför en generellt ökad risk för fler skyfall och skred. Men inga specifika kontroller ska ha gjorts av E45:an.
– Vi har inte haft några indikationer på att någonting skulle vara någon fara, så att vi har ju inte haft några speciella kontroller innan det här. Det här skyfallet har vad jag förstår varit otroligt och varit väldigt plötsligt också, säger Karin Hedemalm, tillförordnad presschef på Trafikverket, till P4 Göteborg.
Under måndagen kommer geotekniker och specialister att undersöka området.
Att klimatförändringarna medför större regnmängder och ökade risker är dock något som Trafikverket arbetar med sedan flera år, uppger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket. Hon påpekar att samtliga experter på just det området just nu är på semester, men att det är ett pågående arbete.
– Vi är medvetna om det. Det är ett problem som finns. Samtidigt går det inte att bygga en väg som klarar vilka regnmängder som helst och göra den jättesäker för alla möjligheter. Men vi tittar på flera olika saker, bland annat avrinning. De trummor som ska leda vatten från den ena sidan av vägen till den andra behöver dimensioneras upp, säger hon.
Andra åtgärder som redan görs är att använda sig av en slags frigolit som ett av materialen under vägen.
– Det är ett lätt material, cellplast, som gör att vägen håller för trafiken men minskar risken för sättningar, säger Katarina Wolffram.
Under helgens skyfall blev det dock så stora vattenmassor att en hel del frigolit lossnat från sin förankring och spolats bort med vattnet, därav synen av frigolitrester längs den skadade delen av vägen.
Texten har uppdaterats.