Flera miljöorganisationer drar nu EU-kommissionen inför EU-domstolen. Stämningen riktar sig mot kommissionens beslut att inkludera flyg och sjöfart i den klassificering som unionen gör över ”hållbara investeringar”. Samtidigt har en andra stämning mot EU:s klimatmål uppdaterats i veckan, vilket Syre skrev om igår.
EU:s så kallade taxonomi för hållbara investeringar finns till för att rikta in nya investeringar mot hållbara områden. Men exakt hur hållbara många av dessa områden är tål att diskuteras. Och det har de fem miljöorganisationerna som lämnat in stämningsansökan gjort. De vänder sig emot att EU-kommissionen i slutet av 2023 valde att klassificera flyg och fartyg som ”övergångs”-aktiviteter om de släpper ut mindre än större delen av sin sektor, och uppmanade tidigare i år kommissionen att se över sina urvalskriterier.
Detta avfärdades av EU-kommissionen i juni, och därför valde organisationerna att gå vidare med en stämning till EU-domstolen som lämnades in under tisdagen.
– Om flyg och sjöfart felklassificeras som grönt, kan vi skapa ett farligt prejudikat som ger bränsle till den framtid vi strävar efter att förhindra, säger Florian Graber, klimat- och miljöjurist på organisationen CLAW, en av de som står bakom stämningen, till Sustainable views.
De är inte de första att protestera mot EU:s taxonomi. Förra året lämnade Greenpeace och flera andra miljöorganisationer in en liknande stämningsansökan mot att EU valt att inkludera kärnkraft och fossil gas i taxonomin. Ett avgörande i det målet väntas komma någon gång under 2025.
Tidigare i år lämnade även miljöorganisationerna Climate action network och Global legal action network in en stämningsansökan till EU-domstolen. Den riktar sig mot EU:s klimatmål till 2030, som organisationerna menar är otillräckliga, och uppdaterades med nya argument under tisdagen, vilket Syre skrev om under tisdagen.
I den senaste stämningsansökan, som vänder sig mot EU:s taxonomi, argumenterar organisationerna för att EU:s kriterier för att stämpla aktiviteter som gröna eller som övergångs-alternativ är alldeles för generösa. Enligt en analys som tankesmedjan Transport and environment gjort skulle till exempel alla fartyg som drivs med flytande gas (LNG) samt 90 procent av flygplanstillverkaren Airbus nya flygplansmodeller klassas som hållbara. Det motsvarar 7000 flygplan som just nu finns i orderboken. Flygplan som uppskattningsvis släpper ut 15-20 procent mindre än äldre modeller, en minskning som organisationerna menar är marginell i sammanhanget.
– Med tanke på den långa livslängden för dessa fartyg och flygplan kommer de fortfarande att finnas i himlen och havet om 20-25 år. Det är en farlig sak för taxonomin att rikta investeringarna mot, säger David Kay, juridisk chef på organisationen Opportunity green, till Climate home news.