För varje kasse mat du bär hem följer stora mängder plastskräp med. Men inte från butiken Gram i Malmö, som var först ut i Sverige med konceptet zero-waste. Kan det växa?
I en äldre tegelbyggnad vid ett torg i ett av Malmös kulturkvarter ligger Sveriges första zero-waste-butik – Gram. Som namnet antyder är butikens våg särskilt viktig. Här vägs all mat som hamnar i en medhavd behållare, oavsett om det är schampo eller svartpeppar.
– Jag har tre barn och ville göra något för deras framtid, ett alternativ som skulle kunna göra dem stolta. Vi tror att vi är smartare än naturen – men det är vi inte, säger Joanna Liwanowska, en av butikens två delägare, och fortsätter:
– Vi borde alla gå tillbaka till hur det gjordes förr i tiden. Alla har någon behållare hemma de kan använda igen.
Kämpar med lönsamheten
En ung tjej med tygkasse tittar in och frågar om matcha-te. En av få produkter Joanna Liwanowska kan hålla priset nere på. Som liten aktör är det annars svårt. Istället satsar hon på kvalitet och närodlat. På hyllorna finns alltifrån honung till gul lök och äpplen, som produceras i Malmö. Med tiden hoppas hon kunna sälja konceptet som franchise. Men först måste lönsamheten bli bättre. Något hon kämpat med sedan hon gick in som delägare i butiken för sex år sedan.
– Jag studerade ekonomi, så jag antar att det är en bra början. Men det har ofta varit röda siffror. Kommer det vara tillräckligt nästa månad? Oron finns där alltid men jag tar det dag för dag och i dag är en bra dag.
”Det finns hopp”
Hon tror att det finns en tröskel för folk att ta med sin egen behållare. Men också att utgå från kilopriset, istället för varans stycke-pris. Butiken har nyligen flyttat till en mer synlig del av torget. Kanske kan det få fart på affärerna, hon planerar också att börja med en mindre kaféverksamhet. I Australien som hon flyttat ifrån finns en zero-waste-kedja som spridit sig över landet och också letat sig till Storbritannien. Så om det funkat där – varför inte i Sverige? resonerar Joanna Liwanowska.
– Så det finns hopp, säger hon.
Affärsidén rimmar också väl med syftet med den globala konvention som nu ska förhandlas fram i den sydkoreanska staden Busan och som Syre skriver om idag: Att få plastföroreningarna att upphöra. Men att konventionen skulle få någon betydelse för henne, det har hon svårt att se. Däremot om det bidrar till ökad medvetenhet om värdet i att inte alltid ta det enklaste och snabbaste alternativet, tror hon.
– Jag tror att folk behöver göra det lite svårare för sig själva. Men jag förstår dem, jag har själv barn. Det är enkelt att bara gå till stormarknaden och köpa allt man behöver. Här krävs det lite mer planering, ändå är det folk som gör det – så det är möjligt. Men det är så snabbt tempo idag, det skulle behöva sakta ned.
”Vi behöver mer”
Samtidigt är också priset ett hinder för många, konstaterar Joanna Liwanowska. Men behöver inte vara det, tror hon
– Någon berättade att Lucufood (en lågprisbutik i Malmö) börjat sälja från sådana här, säger hon och pekar på de påfyllnadsbehållare hon säljer torrvaror ifrån, som gryn och baljväxter.
– Hon frågade om jag var orolig för att kunderna kommer att handla där istället. Nej, nej, jag hoppas att det funkar bra för dem. Vi behöver mer av det, jag bara önskar att ett företag som Ica också skulle göra det.