Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Regeringens kritiserade skrotpremie går mot flopp

bilskrot

Ytterst få personer har utnyttjat regeringens skrotpremien, som infördes i juli, för att skrota sin fossilbil och köpa en elbil. Det visar statistik från 2030-sekretariatet som menar att nu måste skrotpremien breddas så fler kan söka pengarna innan de bränner inne.

I somras införde regeringen en skrotningspremie för att snabba på omställningen till eldrivna fordon. Den som krotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till elbil kan plocka ut en subvention om 10 000 kronor, meddelade regeringen.

Redan när förslaget presenterades möttes det av kritik, bland annat att 10 000 kronor inte räcker långt för att köpa en ny elbil och att de som kör gamla fossilt drivna bilar gör det av en orsak, nämligen att de inte har råd att köpa nyare fordon, något som Syre har skrivit om.

500 miljoner kronor avsattes så att 50 000 svenskar skulle kunna få möjlighet att söka stödet.

Men efter att en fjärdedel av tiden har gått innan skrotningspremien löper ut har enbart 140 personer använt subventionen, rapporterar 2030-sekretariatet, som har fått ut siffror från Boverket.

En procent utnyttjad

Det innebär att 99,4 procent av de avsatta medlen inte har utnyttjats. Om ansökningarna fortsätter i samma takt kommer bara bråkdel av skrotpremien att ha utnyttjas, enligt 2030-sekretariatet, som vill se en breddning av reglerna så att fler medborgare kan komma med i omställningen.

– Vi och nästan alla andra slog tidigt fast att skrotningspremien i dess nuvarande utformning inte kommer att användas särskilt brett. När det nu står klart att uppemot 99 procent av årets anslag inte utnyttjas, bör regeringen förstås ta till sig de många förbättringsförslag från oss och andra, säger Mattias Goldmann, i ett pressmeddelande.

2030-sekretariatet föreslår via fem punkter på hur premien kan breddas, bland annat att genom förlänga tiden man kan söka om stödet och att inkludera fler typer av fordon. Ett annat förslag att är man ska kunna använda skrotpremien för att köpa kollektivtrafikkort.

2030-sekretariatets förslag för skrotningspremien

Hållbarare beteende bör belönas. Låt premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort.

Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil och husbil som driva av fossila bränslen.

Premien bör inkludera juridiska personer, i vart fall småföretag, så att fler aktörer kan söka.

Utöka tiden så fler hinner söka. Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades.

Öka informationen kring skrotningspremien. Boverket bör få i uppdrag att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns.

2030-sekretariatet

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV