Radar · Miljö

Von der Leyen lovar enklare tågresor i EU

ett tåg på en tågstation

När EU:s kommande femårsplan presenterades av Ursula van der Leyen lovade hon att göra det enklare att resa med tåg och boka biljetter i EU. Man ska kunna boka en biljett genom flera länder.

Den nyvalda ordföranden för EU-kommissionen vill ta fram gränsöverskridande digitala bokningsregler vilket ska underlätta tågresandet. Det ska alltså räcka med att köpa en biljett trots att man passerar flera länder och kanske byter mellan olika tågbolag. Dessutom ska passagerarna få större rättigheter.

EU vill öka långdistans- och gränsöverskridande tågresande som ett sätt att minska unionens klimatavtryck. Målet är att fördubbla höghastighetstågstrafiken till 2030 och tredubbla den till 2050. Planen, som först lanserades 2021, fokuserar på att ta bort hinder, modernisera infrastrukturen för passagerartrafik och höja kvaliteten på tjänsterna i EU-länderna, rapporterar EU-kommissionen.

– Vi vill föreslå ett gemensamt digitalt bokningssystem för att säkra att européer kan köpa en enda biljett på en enda plattform. För att nå våra klimatmål behöver vi också göra det enklare för folk att välja mer hållbara alternativ, säger Ursula von der Leyen i den programförklaring som presenterades innan omröstningen, rapporterar sajten Barron’s.

Stärka järnvägarna

I mars röstade lagstiftarna i EU för ökad koordination och samarbete mellan ländernas järnvägar genom att förbättra trafikplaneringen, finansieringen och underhållet. Mellan 1990 och 2021 har mer än 12 000 kilometer spårväg försvunnit från EU:s järnvägssystem.

För att ytterligare stödja tågresor inom EU har Europeiska kommissionen meddelat sitt stöd för tio pilotprojekt, där bland annat bolaget Snälltågets resor från Stockholm till Berlin, via Köpenhamn, ingår.

Det blev också klart under torsdagen att EU-kommissionen tänker satsa över sju miljarder euro på 134 olika projekt inom transportsektorn. Pengarna kommer från den strategiska fonden infrastruktur Connecting Europe Facility (CEF) och är den största satsningen hittills.

Här kommer runt 83 procent av pengarna att gå till projekt som ligger i linje med EU:s klimatdirektiv för att modernisera järnvägarna, de inre vattenvägarna och havsrutter. Av dessa pengar faller dock lejonparten, cirka 80 procent, till järnvägen.

Runt tjugo hamnar i länder som Spanien, Finland, Tyskland och Cypern kommer att rustas upp, bland annat med ny infrastruktur som förser skepp med el så de inte behöver köra motorerna på tomgång, skriver EU-kommissionen.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV