Prenumerera

Logga in

Glöd · Debatt

Sätt press på regeringen att rädda nattågen

Ett nattåg vid en perrong på dagen.

Nattågen håller Sverige samman och är ett klimatsmart sätt att undvika onödigt flygande. Men sista nattåget mellan Umeå och Göteborg avgick den 14 december, och fler sträckor ska läggas ner. Opinionen växer för att regeringen ska utveckla nattågen – inte avveckla dem, skriver debattörerna.

DEBATT. På kort tid har 79 000 personer skrivit på den namninsamling för nattågen från Göteborg som resenären Linnea Granqvist startade på plattformen Skiftet. Manifestationer har genomförts i Stockholm, Göteborg och Gävle. Svenska turistföreningen och kommunala politiker har skrivit debattartiklar och uppvaktat infrastrukturminister Andreas Carlson. Hittills har han varit kallsinnig till att skjuta till pengar för att rädda trafiken. 

Det sista nattåget Umeå–Göteborg gick lördag 14 december. Vi gick samman och köpte en biljett till ministern på de sista tågen mellan Sveriges andra stad och norra Sveriges största stad. Vi ville gärna att han skulle få prova på att åka nattåg med studenter, turister och miljösmarta långpendlare. På vägen hade han kunnat äta i den fina restaurangvagnen och se de slitna vagnarna.

Nattågen till Jämtland, Luleå och Narvik går med vinst vid helger, jul, på sommaren och vid vintersportveckorna på våren. Men för att de ska gå alla dagar året om krävs ekonomiskt stöd från staten. Trafikverkets budget för upphandling av tågtrafik är endast 250 miljoner kronor per år, mer skulle behövas om nattågen från Göteborg till Umeå och Duved ska gå året runt. Samtidigt tar regeringen bort flygskatten och subventionerar ett antal flygplatser med stora belopp. 

Sverige är ett avlångt land där det tar väldigt många timmar att köra bil eller åka buss mellan norr och söder. Flyget har tjugo gånger högre klimatpåverkan än tåget och går bara till några stora städer i norr. Den som stiger på ett nattåg i till exempel Göteborg, Örebro, Stockholm eller Uppsala kan komma fram utvilad – inte längre till Umeå, men till Östersund, Åre, Älvsbyn, Boden, Gällivare, Kiruna, Narvik och många andra destinationer. Nattågen servar sedan länge skidåkare, fjällvandrare, norrskensturister, studenter, långväga pendlare, företagare och alla oss som vill besöka släkt och vänner.

Det sprids rykten om att ingen åker nattåg. Det är inte korrekt. De sista åren har dagliga nattåg till och från Hamburg och Berlin tillkommit, och de är nästan alltid fullbokade. Under 2023 genomfördes minst 1 miljon nattågsresor i Sverige. Intresset för långväga tågresor som alternativ till flyg är stort. Flera andra länder som Österrike, Skottland, Finland och Italien satsar på nya moderna nattåg. 

Vid ett möte i november visade SJ, Trafikverket och Svenska Turistföreningen tydligt att det finns resenärer och behov av nattåg. Men den avreglerade tågtrafiken skapar problem. Planeringen för inköp av nya nattågsvagnar är ett exempel. Inget bolag vill köpa dyra vagnar när anbudstiden bara är fem år. I debatten har privata och utländska aktörer sagt sig vilja köra nattågen till Jämtland, men vad de menar är att köra gamla vagnar under högsäsong. Om det ska finnas nattåg alla dagar året om med moderna vagnar behövs det mer pengar och långsiktig planering från regeringen. 

Nattåget Göteborg-Umeå är redan borta, och sträckan Göteborg-Duved läggs ner efter påsk, men nu eller i vårbudgeten kan regeringen fatta andra. Hur det än går med det kommer vi att fortsätta kampen för utveckling av nattågstrafiken. Lyssna på majoriteten som vill se en klimatomställning och håll ihop landet – satsa på nattågen!

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV