Miljöpartiet är kritiskt till regeringens diskussioner om att skrota flygskatten. Partiet vill i stället dubbla skatten och lägga pengarna på järnvägen.
Enligt transportminister Andreas Carlsson är frågan om flygskatt föremål för förhandling inom regeringen, men flera Tidöpartier har redan meddelat att de är emot den. Ett argument är att EU:s utsläppsrätter för flyget gjort att skatten spelat ut sin roll.
Men Miljöpartiet tycker att det är fel väg att gå. Nu föreslår de att pengarna från flygskatten ska läggas på att underhålla svenska järnvägar.
– Det är en krisartad situation för järnvägen. Vi har en sämre punktlighet än Ukraina som befinner sig i krig, det behövs kraftiga satsningar, säger MP:s trafikpolitiska talesperson Linus Lakso.
I sin skuggbudget i höstas föreslog MP att flygskatten skulle dubblas. Något som enligt partiets beräkningar skulle dra in drygt 2 miljarder kronor årligen till statskassan – ett ”substantiellt tillskott” till järnvägen.
– Det känns logiskt att det färdmedel som släpper ut mest betalar mer, säger Linus Lakso.
Fakta: Flygskatten
Flygskatten infördes av den rödgröna regeringen 2018.
Den innebär att flygbolag som flyger från svenska flygplatser ska betala en viss summa i skatt för alla passagerare som är över två år.
Summan varierar beroende på slutdestinationen. Inom Europa ligger skatten för 2024 på 76 kronor per passagerare. Till USA kostar det 315 per passagerare och till Thailand ligger skatten på 504 kronor.
Källa: TT, Skatteverket