Uppsala växer snabbt och vill stärka sin kollektivtrafik och minska trängseln, men också främja stadens klimatomställning. Det gör kommunen genom att bygga spårväg som ska stå klar 2029. Nu har kommunstyrelsen fattat beslut om att gå vidare med upphandlingen som är i miljardklassen.
Kommunen har hittat ett antal inhemska och utländska leverantörer som är kvalificerade.
– Det är glädjande att vi nu tar nästa steg för en hållbar och pålitlig kollektivtrafik samtidigt som vi säkerställer Uppsalas tillväxt och framtida utveckling. Vårt mål är att vara en attraktiv kommun att bo, studera och leva i – så även i framtiden, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd, i ett pressmeddelande.
Spårvägssträckan är planerad att bli 17 kilometer lång och ska ha 22 hållplatser. Ändhållplatser blir Uppsala C och den nya järnvägsstation som ska byggas i södra Uppsala. En spårvägslinje kommer passera stadsdelarna Gottsunda och Rosendal medan den andra grenen kommer gå via Ulleråker. skriver kommunen.
Redan innan första spadtaget har gjorts har planerna kostat kommunen pengar. Bara planering och projektering har kostat 166 miljoner kronor, rapporterade SVT nyheter i juni 2023. Budgeten låg då på 6,1 miljarder kronor, av vilken staten ska stå för hälften.