Radar · Miljö

Nedmonteringen av Ringhals överses av inspektörer efter kritiken

ringhals kärnkraftsverk

Det är tusentals ton material som ska tas om hand när avvecklingen av Ringhals nu har påbörjats. Men för att göra det måste inspektörer granska arbetet eftersom Ringhals tidigare har fått kritik från Strålsäkerhetsmyndigheten.

”Allvarliga brister”. Det var hur Strålsäkerhetsmyndigheten beskrev strålsäkerheten vid Ringhals AB efter tillsynen 2023. Trots att verksamheten totalt sett bedöms vara ”acceptabel” noterade myndigheten att det har skett en gradvis negativ utveckling kring strålsäkerhetsarbetet under längre tid efter en rad allvarliga händelser.

Bolaget uppmanades att komma till rätta med bristerna. I år har de fått ett bättre betyg, även om det ligger på en tvåa på en fyrgradig skala.

När nu avvecklingen av Ringhals reaktorer 1 och 2 har påbörjats sker det under nära övervakning från Strålsäkerhetsmyndighetens inspektörer, rapporterar Sveriges radio Ekot.

– Det som kommer vara avgörande för oss är hur det fungerar i praktiken och för att göra det måste vi åka ned och göra tillsyn på plats. Det verkar som de har ganska bra koll ändå, måste jag säga, säger Christoffer Forss Hadi, på Strålsäkerhetsmyndigheten, till Ekot.

Två av fyra skrotas

För att gå vidare i arbetet måste varje steg anmälas till Strålsäkerhetsmyndigheten.

Det finns fyra reaktorer vid Ringhals kärnkraftverk utanför Varberg i Halland. Ringhals 3 och Ringhals 4 är fortfarande i drift, medan Ringhals 1 och Ringhals två stoppade produktionen i 2020 respektive 2019.

Ringhals AB ägs till största delen av statliga Vattenfall, som tidigare i år varnade för att företagets ambitioner att bygga ny kärnkraft under första halvan av 2030-talet kan komma att spricka.

Varbergs kommun har också flaggat för att arbetet med att få till en detaljplan kan komma att ta längre tid än vad som varit sagt.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV