I lördags eftermiddag körde en röd Saab rakt in i en propalestinsk demonstration på gågatan Österlånggatan i Borås. Enligt ett vittne som talat med Göteborgs-Posten ska bilisten först ha saktat in och börjat tuta, varpå demonstranterna gestikulerade med armarna mot honom. Därefter körde bilen rakt in i folkmassan, backade och ”tog sats” för att köra in igen.
Redan 2010 publicerade den terrorstämplade gruppen al-Qaidas tidning Inspire en artikel som förespråkade precis det som Borås-bilisten gjorde i lördags. ”Om du kan ta dig in på områden som är reserverade för fotgängare i vissa stadskärnor, vore det fantastiskt”, skriver tidningens redaktör. Och november 2016, bara några månader innan terrordådet på Drottninggatan, står det att läsa i Isis-tidningen Rumiyah: ”Även om motorfordon är en väsentlig del av det moderna livet, är det få som verkligen förstår den dödliga och destruktiva kapaciteten hos en bil och dess potential att orsaka många offer om den används på ett planerat sätt.”
Samtidigt populariseras memet ”Run them over” bland Trump-sympatisörer och i USA:s högerextrema kretsar. Under ett Förena högern-möte i Charlottesville år 2017, kör en nynazist in i en grupp med antirasistiska motdemonstranter och dödar en kvinna. I samband med Black lives matter-protesterna i USA 2020 så ökar antalet högerextrema fordonsattacker mot demonstranter lavinartat.
Händelsen i lördags utreds fortfarande av polis, men efter att tidningen Flamman (numera även Borås tidning) gjort en kort genomlysning av bilistens sociala medier råder det inga tvivel om att det var en rasistiskt motiverad attack. På sin Facebooksida delar mannen frekventa inlägg från svenska och utländska sidor med politisk högervridning och hyllar de senaste veckornas brittiska raskravaller. En vecka innan attacken delar mannen en bild på Facebook med en korsriddare och texten: ”Jag var en gång villig att ge mitt liv för vad jag trodde detta land stod för. I dag skulle jag ge mitt liv för att skydda min familj från vad detta land har blivit”. Dagen innan demonstrationen i Borås skriver han att han vill bli av med invandrare för gott.
Samma dag som attacken delar han en nidbild av en Palestinademonstrant och kommenterar en video på X där en bil kör in i en folkmassa i USA. Personen som delat videon skämtar om att göra samma sak mot klimatgruppen Återställ våtmarker.
Från platsen finns det vittnen, både propalestinska demonstranter och personer som själva inte deltog i demonstrationen, som kan stärka att händelsen inte var någon olycka utan en medveten provokation. Boråsbilisten, en man i 60-årsåldern från Småland, sällar sig därmed till en grupp våldsverkare (av samhället ofta kallade terrorister), som med ett politiskt syfte använt sig av bilen som vapen för att injaga fruktan i en befolkningsgrupp.
Trots detta, beskrivs attacken inte som en rasistisk attack av polis och riksmedier utan som att ”oroligheter utbröt”, en ”incident vid demonstration”, ”stökiga scener” och ”bråk”. Mannen misstänks inte för terrordåd utan för vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.
Personligen är jag inte något vidare förtjust i benämningen terrorist eller den svenska antiterrorlagstiftningen. Alltsedan millennieskiftet har vi sett hur den statliga repressionen ökat i terrorbekämpningens namn, och alltför ofta hör vi hur både höger- och mittenpolitiker velat terrorstämpla varjehanda olydnadsaktioner från vänster- och klimatgrupper.
Men om vi nu ändå har en terrorlagstiftning i Sverige – varför inte kalla en spade för en spade? Om inte detta klassas som en terrorhandling – vad är då definitionen av terrorism? Här blottas både de svagheter och den politiska partiskheten i hur våldshandlingar behandlas beroende på vem som utför dem och vem som är måltavla.
Återigen misslyckas svenska riksmedier med sitt jobb. Charaden fortsätter: våld från vissa grupper normaliseras och trivialiseras, medan andra demoniseras och övervakas. Frågan är bara var detta kommer att sluta.
Människor som demonstrerar mot folkmord.
Israel fortsätter döda människor i Gaza.