Efter Riksbankens dubbelsänkning av styrräntan i förra veckan kan resebolaget Ving redan se vad de kallar för en ”ränteeffekt” – en tydlig ökning av antalet bokade sommarresor bara under den gångna helgen. Det går i linje med det samband som forskarna ser kring en bättre ekonomi och ökande utsläpp.
Antalet bokade sommarresor ökade med 39 procent under den gångna helgen jämfört med samma helg föregående år, skriver resebolaget Ving i ett pressmeddelande, och tillskriver det hela till en ”tydlig ränteeffekt”.
– Många vädrar nu äntligen lite morgonluft efter ekonomiskt kärva tider och är det något vi vet sedan tidigare så är det att resor och kvalitetstid med nära och kära är något av det som prioriteras allra högst om man får lite över varje månad. Det blev inte minst tydligt i helgen då vi kunde se en tydlig ränteeffekt i försäljningen av framför allt sommarresor, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, i pressmeddelandet.
Samtidigt är flygresor något av de mest utsläppsintensiva sakerna man kan syssla med. Och köpen av dessa tenderar att öka när vi får det bättre ekonomiskt. Forskningen har sedan länge konstaterat att det finns ett samband mellan ökad tillväxt och ökade utsläpp, det vill säga bättre ekonomi – mer utsläpp. Åsikterna går isär om huruvida det är möjligt att få till ökad tillväxt samtidigt som utsläppen minskar, så kallad absolut frikoppling. Hittills har man på sina håll kunna se en viss, så kallad relativ frikoppling, men ännu inte i absoluta termer.
Ökade inkomster ökar flygandet och utsläppen
Flygresandet har dessutom ökat på nytt sedan coronapandemin och var i februari i år tillbaka på nivåerna innan pandemin. Det är inte alls goda nyheter för klimatet, konstaterar Max Koch, forskare i socialpolitik och hållbarhet vid Lunds universitet.
– Flyget står för runt fyra procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. Enligt Konsumentverket påverkar svenskarnas flygande runt om i världen klimatet lika mycket under ett år som hela den svenska personbilstrafiken. Åtgärder som biobränslen och bränslesnålare flygplan räcker inte till för att motverka effekterna på utsläppen av det ökande flygandet. Med andra ord, en absolut frikoppling mellan flygandet (som i sin tur hänger ihop med BNP- och inkomstutveckling och som kan påverkas av beskattning) och utsläpp finns inte, säger han i ett mail till Syre.
Om man vill begränsa utsläppen så skulle regeringen behöva satsa på styrmedel som gör att medborgarna väljer lokala resor eller andra färdmedel, snarare än långdistans-flygresor till andra länder. Därför skulle flygresor behöva vara betydligt dyrare, konstaterar Max Koch. Han tillägger att för att nå klimatmålen skulle regeringen också behöva begränsa ekonomins utsträckning i allmänhet, och särskilt konsumtionsmönstren bland de superrika, som har ett enormt stort klimatavtryck, till exempel genom privatjet.
Enligt forskning som han gjort är det dock stor skillnad på hur stor acceptans olika typer av politiska styrmedel har bland befolkningen, och det krävs noggrann utformning för att få med sig tillräckligt många väljare.
En annan studie som han och hans kollegor gjort inom ramen för projektet Flywell, ett projekt om minskat flygresande utan minskad livskvalitet, visar att det finns en hel del känslomässiga skillnader mellan flygresor som görs inom jobbet (som många gånger kan ge upphov till stress och minskat välbefinnande) och de som görs privat, för semester eller för att besöka vänner och bekanta.
De privata flygresorna är mer kopplade till ett välbefinnande. Samtidigt är det inte välutforskat hur resande med andra, mindre koldioxidintensiva, färdmedel kan kopplas till välbefinnande. Här behövs mer forskning, konstaterar rapportförfattarna.
Tågcharter slog inte väl ut
Med tanke på de tekniska svårigheterna med att få ner flygets utsläpp tillräckligt under en överskådlig tid så är det viktigt att utforska alternativa resesätt mer. Men det behövs bättre förutsättningar.
Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, skriver i ett mail till Syre att de har testat andra typer av resor än just flyg.
– Senast 2019 så introducerade vi ett pilotprojekt med tågcharter till Davos i Schweiz. Innan dess så gjorde vi en liknande satsning 2008. Men tyvärr har inte dom har satsningarna slagit så väl ut.
Framförallt har produkten inte varit tillräckligt bra, med väntetider, förseningar och skiftande kvalitet på tågen, vilket lett till ganska blandad feedback från gästerna, säger han.
Han konstaterar också att intresset från media har varit enormt, medan intresset för att faktiskt boka har varit betydligt svalare.
– Så just nu erbjuder vi ingen tågcharter då det är för komplicerat för oss att producera och säkerställa en bra produkt. Så fort förutsättningarna är bättre så kommer vi helt säkert testa med tåg igen. Men då behövs det att man enklare kan länka ihop olika tågsegment med olika operatörer till en samlad bokning och där det är tydligt vem som tar ansvar vid förseningar och så att gästerna kommer fram till sin slutdestination.