Socialdemokraterna vill punktmarkera de skolor som utmärker sig mest med omotiverat höga betyg och inrätta en visselblåsarfunktion för lärare.
På en pressträff upprepar S kraven på regeringen att åtgärda problemen med glädjebetyg, eller betygsfifflet, som S kallar det.
– Det är ett jättestort problem, det underminerar tilliten och är djupt orättvist mot elever som kämpat och gjort rätt för sig i skolan och trängs undan av elever som gått på skolor som delar ut glädjebetyg, säger partiets utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund.
Hon pekar på att det framför allt är friskolor som har stora avvikelser mellan resultat på nationella prov och de betyg som sedan ges, även om problemen också finns i kommunala skolor.
– Höga och lättförtjänta betyg blir ett sätt att locka elever, säger Westlund.
S vill identifiera och punktmarkera de skolor som utmärker sig mest och kunna införa hårda straff som till exempel indraget tillstånd och tvångsförvaltning.
Partiet vill också införa en visselblåsarfunktion på Skolverket för att lärare ska kunna slå larm anonymt.
Nyligen meddelade Handelshögskolan i Stockholm att man inte litar på elevernas gymnasiebetyg och därför kommer att ställa krav på bra resultat från högskoleprovet vid antagningen. Det borde även andra lärosäten få möjlighet att göra, anser S.
De utredningar som regeringen har tillsatt tar för lång tid och räcker inte, enligt S, eftersom de inte angriper grundproblemet – att införa ett förbud mot vinster för att få bort drivkraften att sätta för höga betyg.