Radar · Miljö

Gina Tricots ”skog” anklagad för greenwashing

Skogen som Gina Tricot lovade att plantera visade sig vara 503 trädplantor på en åker. Nu har både modeföretaget och influencern Bianca Ingrosso, som medverkade i kampanjen, anmälts till Konsumentverket.

Klädföretaget Gina Tricot och influencern Bianca Ingrosso anmäls till Konsumentverket för sin reklamkampanj 2022 då Gina Tricot lovade att plantera en egen skog fylld med bikupor. Kampanjen såldes in med hjälp av Bianca Ingrosso, rapporterar SVT.

Anmälan kommer efter SVT Nyheter Västs avslöjande att ”Gina Tricot Forest” i verkligheten består av 503 trädplantor på en åker i Danmark, vilket knappast kan kallas för en skog.

Fem anmälningar har inkommit till Konsumentverket, enligt SVT.

Efter att EU-parlamentet satt ned foten och röstat igenom nya direktiv som förbjuder greenwashing har det blivit svårare att sälja in produkter med ord som klimatneutral och klimatpositiv, eller lova att klimatkompensera för kundernas räkning, utan att sedan kunna bevisa att man lever upp till löftena.

Konsumentverket skriver på sin hemsida att det är marknadsföringslagens regler som gäller för miljöpåståenden i reklam. Det ställs också krav på att miljöpåståenden i reklam ska följa god marknadsföringssed.

Bianca Ingrosso kan även komma att ställa till svars för kampanjen. För SVT berättar Konsumentverket att det har möjlighet att inleda ärenden mot både företag och influencers.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV