Att ta bort flygskatten i en tid när alternativa flygbränslen bara står för 0,5 procent av allt flygbränsle är ologiskt om vi vill nå klimatmålen, skriver tre forskare i en debattartikel i Svd.
Regeringens aviserade satsning på att ”stärka luftfartens konkurrenskraft” och ta bort flygskatten kritiseras nu av forskare som ologiskt. I en debattartikel i Svenska dagbladet skriver Jonas Åkerman, Jörgen Larsson och Mattias Höjer, samtliga forskare vid KTH respektive Chalmers, att alternativa flygbränslen med låga koldioxidutsläpp visserligen är nödvändiga, men inte tillräckliga för att nå klimatmålen.
Infrastrukturminister Andreas Carlson menade att flygskatten spelat ut sin roll när de alternativa bränslena kommer. Men så är inte fallet, menar forskarna, som påpekar att introduktionen av alternativa flygbränslen kommer att ta lång tid.
”I år beräknas de stå för 0,5 procent av allt flygbränsle som används globalt och EU har som krav att andelen 2030 ska vara 6 procent”, skriver de. Elflyg kan å sin sida komma att introduceras först år 2030, och kan så småningom bli ett komplement till de allra kortaste sträckorna.
”Flygskatten är inte perfekt, men ett viktigt styrmedel under en övergångsperiod”, skriver forskarna och pekar på att det internationella flyget är undantaget moms, och att EU:s utsläppshandelssystem täcker ”mindre än hälften av den klimatpåverkan som orsakas av den svenska befolkningens totala flygresande”.