Bensinen kommer behöva bli dyrare, men kostnaderna måste fördelas mer rättvist. Det säger Miljöpartiets nya språkrör Amanda Lind i Ekots lördagsintervju. Hon vill också lägga ett större fokus på hur samhället får till en omställningsekonomi och en tillväxt som inte går utanför de planetära gränserna.
Reduktionsplikten, där biodrivmedel blandas in i bensin och diesel, är den viktigaste åtgärden på kort sikt för att få ner utsläppen av växthusgaser, menar Amanda Lind, Miljöpartiets nya kvinnliga språkrör. Och bensinen kommer att behöva bli dyrare, säger hon till Ekot:
– Oavsett vad vi politiskt gör så kommer bensinen att bli dyrare, för vi är beroende av import, från till exempel Putin i Ryssland.
Samtidigt jobbar nu partiet med att ta fram förslag på hur kostnaderna för drivmedel kan fördelas mer rättvist.
– Det är några principer vi behöver ta hänsyn till. Finns det tillgång till kollektivtrafik, till exempel? Om du till exempel bor i Stockholms innerstad, ja då kanske det är rimligt att de fossila drivmedel kostar lite mer när det finns fullgoda alternativ, jämfört med om du bor på landsbygden, säger hon till Ekot.
Amanda Lind kommenterade också sitt uttalande i DN för en tid sedan, då hon sa att ”en ständig tillväxt på en planet med begränsade resurser är inte möjlig”. Hon förtydligade med det att hon inte menar en nedväxt, utan ”en ekonomisk utveckling och en tillväxt som sker inom naturens ramar”, det vill säga som respekterar planetära gränser såsom klimatförändringar, artrikedom, tillgång till vatten med mera.
– Vi ska inte ha en blind tillväxt som bygger på att vi bränner fossila drivmedel och där vi inte tittar på vad består tillväxten i. Det finns ju väldigt mycket tillväxt vi vill se från miljöpartiets sida som är viktig, allt från välfärdssektorn, till den förnybara energin, till att vi får till nya cirkulära, mer resurseffektiva lösningar på saker.