Oatly producerar havremjölk, eller havredryck, som företaget måste kalla det i EU. Nu får företaget inte använda ordet ”mjölk” i sin marknadsföring i Storbritannien heller, rapporterar Euronews.
Är det tillåtet att använda ”post milk generation” för att marknadsföra havredryck? Det har den svenska havredryckstillverkaren Oatly och den brittiska intresseföreningen Dairy UK tvistat om och i dagarna avgjordes frågan av högsta instans i London. ”Domslutet är ett stort bakslag för den svenska tillverkaren av växtbaserade livsmedel”, skriver Euronews.
Domstolen gick nämligen på Dairy UK:s linje. Oatly får inte använda ordet mjölk i sin marknadsföring, då det kan vara vilseledande.
Sedan 2013 är företaget även begränsat att använda ordet mjölk i sin marknadsföring inom EU. Euronews skriver att även köttsubstitut har stött på patrull när det kommer till marknadsföring inom EU – men där har de växtbaserade alternativen gått vinnande ur striden. I Frankrike förbjöds kött-relaterad reklam för växtbaserat protein 2021. Men den lagen revs upp av EU-domstolen i oktober i år. Det efter att lobbygruppen Protéines France överklagat.