I ett innovativt drag har Gävle hamn brutit en tradition från 1600-talet och infört ett nytt kösystem för ankommande fartyg, vilket möjliggör förbokade ankomsttider. Detta enkla, men unika koncept, beräknas kraftigt minska koldioxidutsläppen från fartygen. Traditionen att först på plats får lossa först gör att många fartyg annars köar i hamnområdet i väntan på sin tur. Många fartyg körs också snabbare än hastigheten som är optimerad för låg bränsleförbrukning för att hinna före andra, rapporterar Landets fria tidning.
Gävle hamn har fått finansiellt stöd av Energimyndigheten och har redan visat på en möjlig minskning av fartygens bränsleförbrukning med omkring 5 procent nationellt och upp till 20 procent globalt. Framgången har väckt intresse från andra hamnar, särskilt runt Östersjön, vilket kan leda till bredare implementeringar av liknande kösystem.
– Det får mig att hoppas att vi tillsammans kan skapa ett modellområde för hållbara och energieffektiva hamnanlöp i regionen, säger Linda Astner, hållbarhetschef på Gävle hamn, i ett pressmeddelande.
Denna text är skriven av AI och redigerad av journalist.