Den 3 maj anordnar Djurens Rätt, som en del av europeisk kampanj, en protest mot Lidl för att de fortsätter att köpa in så kallade turbokycklingar. Syre har pratat med Cissi Krantz, kampanjkoordinator på Djurens rätt.
Protesten är en del av en kampanj där Djurens Rätt tillsammans med drygt 20 djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa vill stoppa den tyska lågpriskedjan från att köpa in och sälja de så kallade turbokycklingarna i deras omkring 12 000 butiker. De som kallas turbokycklingar är framavlade för att växa onaturligt snabbt.
Vad ska ni göra för aktion?
– Vi kommer med plakat och flyers informera kunder och allmänhet utanför Lidl på Kungsgatan i Göteborg om turbokycklingarna och att Lidl inte vill anta en ECC-policy. I korthet innebär kampanjen nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd, säger Cissi Krantz, kampanjkoordinator på Djurens rätt.
European Chicken Commitment, ECC, är en serie kriterier som företag kan åta sig att följa vid inköp av kycklingkött, framtaget av djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
Varför får just Lidl kritik?
– Vi har haft en dialog med Lidl om att anta en ECC-policy, men de har fortfarande valt att inte göra det. Därför fortsätter vi på olika sätt uppmana Lidl att sluta med turbokycklingar som växer så snabbt att de ibland inte ens kan stå på sina ben. Från att de föds till dag 35, då de avlivas, har deras vikt ökat med 5 000 procent. De föds upp i fabriker där de ofta måste leva på en yta motsvarande ett A4-ark per kyckling och dessutom inte får gå ut, säger hon.
Även svenska livsmedelskedjor köper och säljer kycklingarna.
Djurens Rätt driver också namnsamlingen ”Lidl – sluta med turbokycklingar”, där de kritiserar inköpen för att ”turbokycklingar hålls trångt inomhus och föds upp så snabbt att de får ont”.