Den genomsnittliga vikten för en ny personbil i Sverige är idag 300 kilo mer än för femton år sedan. Bara de senaste två åren har vikten ökat med 100 kilo.
Samtidigt som allt fler nya bilar som kommer ut på marknaden är elektriska eller hybrider av olika slag så blir de allt större. Den genomsnittliga tjänstevikten hos en nyregistrerad personbil i Sverige har ökat från 1548 kilo år 2008 till 1849 kilo år 2022. Det visar statistik från myndigheten Trafikanalys och som föreningen Gröna mobilister tagit en närmare titt på.
I ett pressmeddelande skriver föreningen att en del av förklaringen till att bilarna blir tyngre har att göra med att fler bilar är just elbilar och att en viss ”viktuppgång” inte går att undvika på grund av batteriernas vikt. Men samtidigt oroas Gröna mobilister av att elbilar och laddhybrider blir allt tyngre.
– Överviktiga bilar slukar kritiska naturresurser helt i onödan. Ju tyngre varje elbil blir, desto mer ökar risken att elektrifieringen gеr i stå, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson.
Viktavgift i Norge
Bara mellan år 2021 och 2022 ökade den totala vikten på bilparken i Sverige med nästan 65000 ton. Lika mycket som sex Eiffeltorn väger. Och ju tyngre bilar, desto mer energi slukar de, oavsett hur de drivs.
– Vi måste hejda aptiten på monsterbilar medan tid är, säger Jesper Johansson i pressmeddelandet.
I Norge har man sedan årsskiftet infört en ny viktavgift för nya elbilar. 12,5 norska kronor för varje kilo över 500 kilo får man betala i ett engångsbelopp, vilket innebär en genomsnittlig extra kostnad för elbilar på 19 000 kronor. Detta kan jämföras med den engångsavgift som finns för bilar med utsläpp, som i genomsnitt ligger på 100 000 norska kronor.
I Sverige finns inget liknande förslag. Däremot har Energimyndigheten presenterat ett förslag på miljödeklaration för bilar, där målet är att ”guida nybilsköparen att välja fordon med bättre energieffektivitet och lägre utsläpp under fordonens hela livscykel”. Förslaget är just nu ute på remiss fram till den 10 maj.