Apple spenderade motsvarande 96 miljoner svenska kronor på lobbying under 2022. Det gör att it-jätten ökade investeringen i lobbyverksamhet med mer än 44 procent, mer än de andra it-giganterna.
CNBC uppger att ökningen är jämfört med 2021, rapporterar Resume. Men fortfarande lägger Apple betydligt mindre pengar på lobbying än sina konkurrenter Med sina drygt 96 miljoner kronor ligger Apple lägre än Microsoft, som 2022 satsade motsvarande drygt 98 miljoner kronor på lobbyverksamhet, och Google, som lade 112 miljoner.
Enligt en offentlig anmälan engagerar Apple sig bland annat i frågor som rör integritet på nätet, skatter, innehållsmoderering, klimatförändringar och hbtq.
Apples vd Tim Cook uppges även ha ha ökat den tid han lägger på att försöka påverka politiska beslut inom områden som it-säkerhet, integritet och patent, enligt CNBC.
Högst upp i listan över de som lägger pengar på lobbying ligger Amazon och Facebook-ägaren Meta med motsvarande drygt 117 miljoner respektive 202 miljoner kronor för 2022.