Wagnergruppens flygplan – där ledaren Jevgenij Prigozjin uppges ha varit ombord – störtade nästan vertikalt och förloppet var katastrofartat. Då finns det bara tre förklaringar som alternativ.
– En motorexplosion, en bomb ombord eller en nedskjutning, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.
På onsdagskvällen kraschade ett tvåmotorigt jetplan på väg från Moskva till S:t Petersburg. Samtliga tio ombord uppges ha omkommit, däribland Wagnergruppens ledare Jevgenij Prigozjin och dess grundare Dmitrij Utkin.
– Händelseförloppet var katastrofiskt. Störtningen var nästan vertikal, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.
Inget nödanrop
Trafiksajten Flightradar 24 har sammanställt data över den höjd som planet har haft under den dryga halvtimmen det var i luften och det visar på att planet störtade nästan rakt ner.
– Det är ju inget försök till någon nödlandning eller något sådant, det måste ha skett någon katastrofhändelse, säger Hans Kjäll.
TT: Vilka alternativ finns?
– En motorexplosion som är så häftig att den slår ut alla system, en bomb ombord eller en nedskjutning. Det är de tre alternativ man kan tänka sig.
Planet har varit uppe på marschhöjd – runt 9 000 meter – under sin färd.
– Om det skulle ha inträffat att en motor exploderar har man ju några sekunder på sig att ropa ”mayday” åtminstone, men inget sådant har hänt. Det tyder på att händelseförloppet var snabbt eller att alla system var ur spel.
När började planet brinna?
På meddelandetjänsten Telegram lade en Wagnerkopplad kanal ut en bild på något som brinner på ett fält och det sägs vara det kraschade flygplanet, men bildleverantören AFP har inte kunnat bekräfta att det rör sig om det aktuella flygplansvraket.
– Frågan är om planet brann i luften eller om det började brinna när det slog ner i marken. Det finns ju inga bilder direkt, inga bevis på det. Vi får avvakta lite mer information, om det kommer någon, säger Hans Kjäll.
En form av haverirapport är att vänta. Den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsia har uppgett att flygkraschen ska utredas.
– Men man vet inte hur pass styrd och objektiv den är. Enligt internationella regler ska alla havererade flygplan utredas, säger Hans Kjäll.