Startsida - Nyheter

Radar · Utrikes

Expert om Titan: Som att stampa på en ölburk

Antagligen var det ett snabbt förlopp, tror professor Lawrence Brennan, som liknar det som kan ha hänt som att trampa på en ölburk.

Antagligen var det ett snabbt förlopp då undervattenfarkosten Titan förliste.
– De kan ha varit döda innan de förstod att något gått snett, säger professor Lawrence Brennan, som utrett hundratals fartygsolyckor.

Även om mycket fortfarande är oklart kring vad som gick snett när undervattensfarkosten Titan sjönk mot Atlantens botten så går det att dra några slutsatser av det som blivit känt.

– Min spekulation är att olyckan antagligen hände närmare botten än ytan baserat var vrakdelarna hittades, säger Lawrence Brennan till TT.

Han är professor vid Fordham University i USA och har hanterat hundratals sjömål i rätten och varit verksam i den amerikanska flottan.

Den ”katastrofala implosion” som enligt USA:s kustbevakning tros ha drabbat Titan kan liknas vid kraften när ett flygplan med hög hastighet kraschar i vattnet, enligt honom.

– Jag utredde en rad sådana olyckor. Man brukade hitta mikroskopiska och något större vrakdelar och mänskliga kvarlevor vid ytan, säger han.

TT: Att Titan brutits sönder i flera delar, vad säger det?

– Att det externa trycket blev större än den interna förmågan att stå emot trycket. Förenklat kan man beskriva det som när en stor person trampar på en full ölburk. Trycket överväldigar metallen och tvingar ut all öl, förklarar han.

Snabbt förlopp

Brennan spekulerar i att det kan ha varit luckan eller titthålen som gett vika.

– Det kan också ha varit ett totalt strömavbrott och att fartyget inte kunde kontrolleras och tog in vatten, säger han.

Skedde olyckan djupt ned i havet så rör det sig antagligen om ett snabbt förlopp, på grund av det enorma trycket på tusentals meters djup.

– Så länge det inte inträffade nära ytan så kan det ha varit så snabbt att de aldrig förstod att de skulle dö. De kan ha varit döda innan de förstått att något gått snett, säger han.

Kan hållas ansvarig

När det gäller ansvarsfrågan kan uppgifterna om kritiken mot fartygets konstruktion och underhållet ha betydelse, liksom vilka kvalifikationer personerna ombord hade.

Brenner säger att kommunikationen mellan Titan och de på ytan också kan ge ledtrådar, liksom eventuella svarta lådor från farkosten.

– Om fartygsägaren kan bevisa att olyckan inte orsakades av vissa fel, så kan man klara sig undan att betala fullt skadestånd, även om ägaren hålls ansvarig, säger han.

Samtidigt är det stor risk att vi aldrig får reda på exakt vad som hände.

– Efter att ha sett fruktansvärda fall med flera döda och ha arbetat med sånt här i mer än 40 år, både för staten och i privata sektorn, så är jag försiktig med att dra förhastade slutsatser. Helt plötsligt kan du hitta någon uppgift som förbisetts som förändrar allt.

Läs mer:
• Flottan hörde ubåtens implosion

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV