Inför veckans EU-toppmöte försöker EU-kommissionen och Tyskland hitta en kompromiss i konflikten om att stoppa nya bensin- och dieselbilar till 2035. Annars kan frågan hamna på EU-ledarnas bord – och det är det ingen som vill.
På torsdag och fredag möts EU:s stats- och regeringschefer för toppmöte i Bryssel. Det mesta handlar om ekonomi och Rysslands krig mot Ukraina, men risken finns att en strid om förbränningsmotorer tar över agendan.
Trots att det är en fråga som de flesta trodde var avgjord.
Tyskland blockerar
Redan i höstas slöts en uppgörelse om att stoppa nya avgasbilar från år 2035. Men nu blockerar Tyskland ett slutligt klartecken, med krav på att åtminstone tillåta bilar som går på e-bränslen. Med stöd av bland andra Italien, Polen och Tjeckien kan Tyskland blockera hela beslutet.
– Ingen vill ha tillbaka diskussionerna varken till Europeiska rådet eller något annat nytt avgörande, säger statsminister Ulf Kristersson (M) i riksdagens EU-nämnd inför mötet.
Enligt Kristersson gäller den ursprungliga uppgörelsen fortfarande. Konflikten handlar om hur undantagen exakt ska tolkas.
– Man har olika tolkningar av den ursprungliga överenskommelsen, sådant händer. Sedan är det olyckligt att detta sker så sent i processen, säger Kristersson.
– Det fanns en överenskommelse från början – den håller vi oss till – och så diskuterar Tyskland och kommissionen hur de kan lösa ut de här frågorna, så att det inte behöver bli några ändringar.
Kan dyka upp
Formellt står inte frågan om nollutsläpp för nya bilar på toppmötets agenda, men Kristersson utesluter inte att den ändå dyker upp om Tyskland och EU-kommissionen inte lyckas hitta en lösning.
För svensk del har inget ändrats i själva sakfrågan.
– Vi tycker att det är bra att vi fattar ett gemensamt europeiskt beslut om att stoppa förbränningsmotorer i nya bilar 2035, säger Kristersson.