Konsumenter i EU ska ha rätt till att kunna reparera sina trasiga prylar. Det innebär ett förslag som EU-kommissionen la fram under onsdagen och som är en del i den större planen att gå mot en cirkulär ekonomi.
Förslaget innebär bland annat att försäljare måste kunna erbjuda reparation istället för att byta en vara som omfattas av garanti, så länge det inte blir dyrare. Om det är tekniskt möjligt ska en kund även kunna kräva att få en vara reparerad, åtminstone inom fem, tio år efter att den tillverkats.
Förslaget innehåller också planer på att skapa digitala plattformar för att hjälpa kunder och reparatörer att hitta varandra. Man vill också ta fram ett ”reparationsformulär”, som kunder ska ha rätt att efterfråga från alla reparatörer. På så sätt vill man skapa transparens vad gäller priser och villkor.
Inte slänga värdefulla råmaterial
EU-parlamentariker Jakop Dalunde (MP) säger i ett pressmeddelande att lagförslaget är viktigt.
– Rätten att reparera hänger intimt samman med den cirkulära ekonomin. Den är ett av flera sätt att se till att värdefulla råmaterial och metaller stannar kvar i ekonomin istället för att hamna på soptippar och sedan ersättas av nytt material som måste brytas, med den miljöförstöring det leder till. Mobiltelefoner, tvättmaskiner och kylskåp är exempel på produkter som måste kunna repareras om vi ska klara klimatmålen.
Förslaget kommer nu att gå vidare till EU-parlamentet och senare till ministerrådet. Miljöpartiet uppger att de tänker arbeta för ett starkare förslag, där kostnaden för reparationerna inte ska hamna hos konsumenterna.
– Garantin för denna sorts produkter bör förlängas till hela produktens förväntade livstid, här vill vi gröna gå längre än vad kommissionen gör i sitt förslag. På det sättet kommer kortlivat skräp att trängas ut från marknaden och kvalitetsprodukter blir kvar, säger Jakop Dalunde.