Europas invånare tvingas just nu uthärda konsekvenserna av klimatkrisen med rekordvärme och torka. Över 60 000 människor väntas dö i förtid på grund av värmeböljorna. Samtidigt lanserar den tyska biltillverkaren fyra nya monstersuvar med upp till 612 hästkrafter och bränsleförbrukning som motsvarar fyra till fem mindre bilar.
Biltillverkaren Mercedes släppte nyligen en rapport om sitt klimatarbete. Den inleds på ett dramtiskt sätt:
I mars 2023 kom en ny rapport från Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) som åter gör det fullständigt klart: att hantera klimatförändringarna är en av de mest akuta uppgifterna i vår tid. Den visar också att med intensiva åtgärder är det fortfarande möjligt att sänka ökningen av den globala uppvärmningen.
Ur Mercedes-Benz Group Climate Policy Report 2022.
Men så sent som på torsdagen gör företaget istället en storsatsning på bränsleslukande monstersuvar med över 600 hästkrafter, tillräckligt med kraft för en hel grupp av småbilar.
Från och med nu går det att beställa fyra versioner av Mercedes-Benz största suv. Högsta komfort, dragegenskaper och off-roadkörning utlovas för priser mellan 1.1 till 1.9 miljoner. Men också riktigt hög bränsleförukning på upp till 14,2 liter per 100 kilometer, fyra gånger så mycket som en småbil från exempelvis Seat.
Bilarnas V8 motorer kan ta bilen från 0 till hundra på 4,2 sekunder, bra mycket långsammare än en elbil från Tesla vars model S klarar det på 2,1 sekunder utan någon förbrukning av fossila bränslen alls.
Juridiska blåsväder tidigare
Mercedes har tidigare varit i blåsväder både när det gäller sina miljömål och för att ha fuskat med redovisningen av hur mycket bilarna faktiskt förbrukar, något som upptäcktes i kölvattnet efter den så kallade ”Dieselgate”. En företeelse som kostade företaget 19 miljarder kronor i böter till amerikanske miljömyndigheten EPA med flera samt tvingades återkalla nästan 800 000 bilar för att sänka deras utsläpp.
Mercedes säger sig vilja övergå till att tillverka bara elektriska fordon, men vägrar till skillnad från de flesta av sina konkurrenter att fastslå ett datum för när så ska ske.
Företaget stämdes 2021 av organisationen Deutsche Umweltshilfe för sina undermåliga klimatmål och att de vägrat kommunicera något slutmål för bensin– och dieselbilar. Stämningen avvisades av tysk domstol.
Syre har sökt ledningen för svenska Mercedes med frågor om hur de ser på sitt ansvar för klimatkrisen. De har hittills valt att inte återkomma med någon kommentar.