Europeiska unionen vill förbättra arbetsvillkoren för personer som jobbar inom gig-yrken. Bland annat har den beslutat att införa nya regler som ska få fler att klassas som heltidsanställda hos appföreteg som Uber och Bolt.
Europaparlamentet och EU:s 27 medlemsländer har enats om nya direktiv för app-plattformsarbetare. Det handlar om personer som jobbar via appar och erbjuder leveranser eller utför körningar liknande taxi.
Syftet är att se till att de stora app-jättarna tar sitt ansvar gällande det växande antalet personer inom gig-ekonomin, med appar som Uber och Foodora.
EU:s lagstiftare menar att de här arbetarna ofta hamnar mellan stolarna när det kommer till den befintliga arbetslagstiftningen, vilket har lett till att en gråzon har utvecklats, något som app-företagen har utnyttjat på arbetarnas bekostnad.
– De nya reglerna säkerställer att plattformsarbetare, som förare och bud, får de arbetsrättigheter de är berättigade till, utan att offra flexibiliteten i plattformens affärsmodell, säger Nicolas Schmit, EU-kommissionär för sysselsättning och sociala rättigheter, rapporterar AP.
Anställningsvillkor
Något som fackförbund och intresseorganisationer länge velat se är att gig-arbetarna ska klassas som anställda av företagen och inte som egenföretagare. Det här något som de nya direktiven ska försöka hjälpa till att klargöra för de uppemot 5,5 miljoner gig-arbetare som ligger i gråzonen och i själva verket skulle kunna klassificeras som anställda, vilket gör dem berättigade till lagstadgade förmåner.
Plattformsföretagen har växt enormt de senaste åren och mångdubblat sina inkomster. Antalet arbetare inom den här sektorn förväntas nå 43 miljoner fram till 2025, skriver Brussels Times.
En plattform som uppfyller minst två kriterier kommer att anses vara en ”arbetsgivare”, och personer som arbetar för det företaget kommer att omklassificeras som ”arbetare” med rätt till minimilön, betald semester, pension och arbetslöshets- och sjukförmåner, skriver Financial Times.
Tidigare har apparna haft stor makt över de som faktiskt utför tjänsterna, bland annat hur algoritmerna fördelar jobben mellan arbetarna. Dessa ska nu övervakas av människor för att säkerhetsställa att de följer reglerna. Vissa beslut som nu tas helt automatiskt, men som har stora följder för arbetarna, ska kunna överklagas, så som att bli avskedad eller få sina konton avstängda.
Känslig information kring arbetarna, som vissa typer av personuppgifter, arbetarnas känslomässiga eller psykologiska tillstånd, samt om de är fackligt anslutna eller inte, kommer inte apparna i lika hög grad att kunna samla in.
Måste godkännas
De nya reglerna, som måste godkännas och ratificeras av medlemsländerna innan de börjar verka, har mött kritik från teknikjättarna.
– Europaparlamentet och kommissionen har fått till en överenskommelse som kommer att tvinga in hundratusentals egenföretagare till att bli anställda, vilket är tvärtemot vad många förare åtskilliga gånger har sagt att de inte vill, menar Move EU, som är en europeisk lobbyorganisation för bud och förar-appar, bland annat Bolt och Uber.
– Medlemsstaterna kommer nu att behöva se över texten och besluta om de vill godkänna den provisoriska överenskommelsen som med stor sannolikhet kommer att skapa en betydande osäkerhet kring lagstiftningen i hela EU, säger Move EU:s vd Aurélien Pozzana, skriver Financial Times.
Marknadsledande företaget Uber varnar för att kostnaderna för deras tjänster kommer att öka för de som utnyttjar appen och att det finns stor risk för att Uber kommer att försvinna från mindre städer.
Det handlar om ökade kostnader när arbetarna får tillgång till föräldraledighet och hälsovård.
Som svar på kritiken från apparna menar EU-politikerna att de europeiska konsumenterna kommer att vara glada över att betala mer om det innebär att kunna stärka arbetarnas rättigheter. EU-kommissionen beräknar att den nya regleringen kommer att innebära att priserna för företag som Uber och Bolt kommer att gå upp med 40 procent, skriver AP.