Ett av de många klimatbeslut som fattades i EU-parlamentet under onsdagen var att förbjuda all nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2035. Nu går frågan vidare till Europeiska rådet.
En majoritet av EU-parlamentarikerna vill se ett totalstopp för försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med år 2035. Men det betyder inte att frågan är avgjord. När parlamentet nu sagt sitt i frågan är det upp till de 27 medlemsländerna i Europeiska rådet att säga sitt och komma överens med parlamentet.
Säkert är att trycket på att införa ett totalstopp nu ökat, då även kommissionens förslag är just en utfasning till 2035. Majoriteten i parlamentet röstade också ned ett tilläggsförslag som lagts av den konservativa EPP-gruppen, och som skulle ha gett tio procent av bilparken undantag från reglerna.
– Vi tror på den stora elektrifieringen, men vill lämna en lucka öppen för innovationer och att använda nya bränslen och till exempel biobränsle, säger Jessica Polfjärd (M) till DN.
Även biobränslebilar ser alltså ut att förbjudas i samma veva. Vissa parlamentariker på högerkanten har argumenterat för att det borde finnas en flexibilitet i systemet.
– Så länge som den nödvändiga elen kommer från fossila energikällor är inte ens ett elfordon utsläppsfritt, sade den tyska EU-parlamentarikern Jens Gieseke (EPP) till Deutche welle.
Viktig signal till branschen
Men ett totalförbud är nödvändigt, menar andra. Cornelia Ernst från vänstergruppen menar att det samtidigt gäller att komma ihåg människor på exempelvis landsbygden som är beroende av att transportera sig med bil, liksom en bättre kollektivtrafik.
– Ännu bättre [än elbilar] skulle vara färre bilar. Det är därför vi behöver bättre, gratis kollektivtrafik och prisvärda, miljövänliga fordon, säger hon till Deutche welle.
Många av parlamentarikerna som röstat för ett totalt förbud menar att beslutet ger en viktig signal till bilbranschen. EU-parlamentarikern Jytte Guteland menar att biltillverkarna verkar vara med på noterna och att parlamentet hade kunnat ta ännu tuffare beslut.
– Vi hade velat se utfasningen redan 2030, vilket som jag förstår är även vad svenska tillverkare vill ha, säger hon till DN.
Läs mer:
EU: Flera klimatfrågor måste manglas en gång till