Radar · Nyheter

”Ta cykeln” – bilreklam ska leda till mindre bilkörning

I Frankrike måste bilreklam från och med i mars att innehålla uppmaningar om att överväga bilpool eller använda sig av kollektivtrafik eller cykel.

I Frankrike ska den som läser en bilannons samtidigt uppmanas att bli medlem i en bilpool – eller ta cykeln.

Reglerna, som annonserades strax före årsskiftet och börjar gälla från och med mars, innebär att bilannonser i Frankrike måste innehålla något av följande budskap: ”Överväg bilpool”, ”för dagsresor ta kollektivtrafik” eller ”för korta resor, cykla eller gå”, rapporterar AFP.

Annonserna ska också innehålla hashtaggen, #SeDeplacerMoinsPolluer (förflytta och förorena mindre).

Målet är att försöka minska utsläppen från biltrafiken. Reglerna gäller såväl bränslebilar som elektriska bilar.

Omställning mer än "hållbara" drivmedel

”Att avkarbonisera transporter handlar inte enbart om att byta till en elbil. Det betyder också att använda, när det är möjligt, kollektivtrafik och cykel”, twittrar Barbara Pompii, Frankrikes minister för en ekologisk övergång.

Även i Sverige har flera utredningar kommit fram till att transportsektorns omställning måste inkludera mindre bilkörning, samtidigt som politiken haft kraftig slagsida mot att satsa på biobränslen och elektrifiering för att nå klimatmålen.

Det är en strategi som flera bedömare kritiserat för att vara riskabel, inte minst då den kommer att kräva så stora mängder biobränslen att den riskerar att dammsuga världsmarknaden på ”hållbara råvaror”.

Läs mer:

Expert: ”Vi kommer att bli beroende av import av biobränslen”

Trafikverket anklagas för att planera för en ohållbar klimatomställning