Till följd av invasionen av Ukraina har delar av västvärlden börjat göra det vi skulle ha gjort för länge sedan. Slutat handla med rysk gas och olja. Alltså, delar, det är ju inte staterna som gjort det, utan det är enskilda bolag och brukare.
Osäkerheten på marknaden har lett till att priserna stigit ännu mer och nu rapporterar Aftonbladet att priset gått över 21 kr per liter.
Det samtidigt som IPCC:s senaste rapport visar att konsekvenserna av klimatförändringarna kommer bli värre än man tidigare föreställt sig. Så även om skälen till nuvarande prisökning är förskräckliga finns det ingen anledning att inte låta det pusha den omställning som ändå behövs.
Inom vänsterrörelsen har man i många, många år pratat om gratis kollektivtrafik, för att fattiga ska kunna transportera sig och för att människor ska ställa bilen för bussen. Den tanken har ett inneboende problem, inte ens kollektivtrafik är gratis för miljön. Det kommer med en kostnad och behöver hanteras utifrån det.
Men det hindrar inte att det här är ett väldigt bra tillfälle att kraftigt sänka priserna i kollektivtrafiken. Att gå in nu, när bensinpriserna är som högst, och stärka effekterna genom att ytterligare subventionera kollektivtrafiken. Efter år med covid, där vi ofta skytt kollektivtrafiken, är det dags att vi återvänder till att sky bilen.