Sugen på att göra din egen podd? Rädd för teknik? Jerker Jansson tipsar om enkla och billiga lösningar för att göra sin röst hörd i en minikurs i poddande. Första delen handlar om mikrofoner och inspelningsutrustning.
Som barn drömde jag om att göra radio. Jag satt framför pappas rörradio och lyssnade på exotiska språk över mellanvåg. Jag lekte radio med kompisar och använde en gammal rullbandspelare för att spela in. Det lät inte särskilt bra, dåförtiden var bra utrustning svindyr. I dag går det att göra inspelningar som vi bara kunde drömma om med saker som de flesta av oss redan äger. Framför allt en mobil.
Mitt fösta tips är ett lära känna din mobil. Ofta är mikrofonen hygglig och det finns appar att redigera och förbättra ljudet. Det är inte värsta superkvaliteten, men det behövs inte, vilket jag kommer att berätta mer om i nästa text. Mycket av det som sänker ljudkvaliteten vid enklare inspelningar går att fixa eller åtminstone minska drastiskt. Använd mina råd om hur du hittar bästa positionen för mikrofonen i mobilen så kommer du långt.
Det jag däremot avråder ifrån är att skaffa extrautrustning till mobilen. Mikrofoner och annat som kopplas direkt till en mobil är struligt, dyrt och långsiktigt dumt. Plötsligt går mobilen sönder och den nya funkar inte med den dyra mikrofonen. Alla som har en låda onödig elektronik i en garderob vet hur det fungerar. En del av dem låter bra, men jag vägrar använda sådan utrustning.
Inspelningsutrustning
För bara några decennier sedan var ljudinspelning en historia som kostade stora stora pengar. Digital teknik och billig elektronik har gjort att vi bär omkring på apparater som kan göra saker som det krävdes en studio för att göra. Mobiltelefoner och datorer.
En genomsnittlig, någorlunda ny mobiltelefon är mer än tillräckligt för att göra ljudinspelningar av hygglig kvalitet och jag har testat att sjunga och spela instrument rakt in i en dator och det fungerar ofta. Det kräver lite efterbehandling, men för en nybörjare som bara vill testa vingarna är det ett bra alternativ.
Mikrofoner är mikrofoner
Ett membran som vibrerar när ljud träffar det. En magnet som plockar upp vibrationerna och gör om dem till elektriska signaler som sen kan spelas in. Grovt förenklat är mikrofoner rätt simpla prylar. Det spelar stor roll hur det där är konstruerat om du vill ha en riktigt, riktigt bra mikrofon. Men i slutändan handlar det mer om vägen från magneten till örat. En mobil har en minimikrofon som egentligen inte ska kunna spela in ljud med tillräcklig kvalitet, men de har bra elektroniska lösningar för att kompensera småttigheten.
Många gör också video rakt in i mobilen och lägger ut och det funkar. Men för den som vill göra det lite enklare för sig och öka ljudkvaliteten och därmed hörbarheten lite finns det tre sätt att använda elektronik som inte kostar skjortan.
1. En digital bandspelare. Moderna digitala bandspelare med inbyggd mikrofon och ljudkort behöver inte kosta mer än en tusenlapp. De kan användas på egen hand och spela in saker ute i världen eller fästas i ett ställ för att användas som mikrofon i en studio. Men de fungerar också att koppla in i en dator på samma sätt som nästa lösning, en USB-mikrofon.
2. USB-mikrofoner. En USB-mikrofon är som en digital bandspelare, men utan inspelningspunktionen. Den stora fördelen med dem är att det bara är att koppla in dem i en dator och köra. Detta är den vanligaste lösningen på olika medieplattformar vad jag kan se. Det är också ett enkelt första steg mot bättre ljud. De låter hyggligt och också relativt billiga märken duger gott. Men problemet med dem är att de inte går att använda till speciellt mycket annat. Till skillnad från en digital bandspelare som du kan springa omkring med var som helst.
3. Separat ljudkort. I de första två fallen finns ett ljudkort inbyggt. Elektronik som omvandlar de elektriska signalerna från mikrofonen till nollor och ettor. Det gör att det är omöjligt att byta ut en enskild del för att uppgradera sin studio. Den som är intresserad av ljud och teknik rekommenderas att köpa separata delar. Ljudkort och mikrofon. Eventuellt en liten mixer. Det finns också ljudkort med inbyggd mixer för under tusingen som duger gott. En sån lösning kräver lite kunskap, men ger flexibilitet och är billigare över tid. Med ett separat ljudkort går det att koppla in vilka ljudkällor som helst i datorn.
Mikrofonteknik
Eftersom modern ljudteknik låter så pass bra blir andra faktorer viktigare. Det spelar ingen roll hur bra grejer du har om du sitter för nära eller för långt bort från mikrofonen i ett bullrigt rum. Också en medelmåttig mikrofon låter mycket bättre om den används på rätt sätt. Varje mikrofon har sin perfekta placering. Lyssna på den. Läs upp en text och flytta huvudet tills din röst låter klar och fyllig. Det är en konst snarare än en vetenskap, men det går också att läsa sig till det i manualer och på nätet.
Det som är viktigast att hålla koll på är det som kallas proximitetseffekt. Ju närmare du kommer en mikrofon desto basigare blir ljudet och det puffar och fräser när luft från din mun träffar membranet. Ett puffskydd tar bort det värsta frasandet, men basbumlet går bara bort om du backar lite. Faktum är att det är det vanligaste fel människor gör. Ha hellre lite för stort än för litet avstånd.
Välj rätt ställe
Våra öron är experter på att bedöma avstånd och riktning till olika ljud. Genom att våra öron sitter en bit ifrån varandra kan hjärnan skapa en motsvarighet till den tredimensionella bild som skapas när vi ser med två ögon.
Det är inte bara stereoeffekten som påverkar upplevelsen. Vi lyssnar efter styrkan på ljudet och på dess kvalitet. Svaga, spröda ljud uppfattar vi som mera fjärran än basiga och starka.
Det är faktorer som vi som jobbar med ljud medvetet påverkar, men ska du göra en pod är målet att minska deras inverkan, att skapa ett torrt ljud utan något rum som skvallrar.
Det finns ett enkelt sätt att uppnå det. Gå ut på ett stort gärde. Där finns inga ytor som reflekterar tillbaka ljudet från din mun. Men det är ofta opraktiskt att spela in utomhus, vind som prasslar i mikrofonen, flygplan som dyker upp eller så börjar det regna.
Återstår att skapa samma sak inomhus. En studio är i praktiken ett konstgjort gärde. En plats där så lite som möjligt ljud återkastas. Det är en hel vetenskap i sig, men det går att göra mycket på egen hand.
En bokhylla full med böcker slukar mycket ljud. Placera mikrofonen några decimeter framför den så är mycket vunnet. Häng en filt för böckerna så mjukas ljudet upp ännu mer.
Nu läcker det säkert ljud åt all andra håll och det läckaget kommer att eka i rummet. Lyssna i hörlurar. Hör du rummet fortfarande? Ett sätt att höra bättre är att spela in en snutt och lyssna någon annanstans. Nånstans med ett annat rumsljud. Idealet är att allt du hör i hörlurarna är din egen röst.
För att bryta rumsekot behöver du ytor bakom dig som absorberar det. Tygklädda skärmar. Madrasser. Ett draperi. Experimentera och testa. Det viktiga är inte vad som är sant om akustik, det viktiga är att du låter som du vill. I slutändan kommer få lyssnare märka lite rum om din röst är klar och ren.
Öva, öva, öva
Jag återkommer om två veckor med min minikurs. Då kommer jag att berätta om hur du enklast spelar in ditt prat och ge lite grunder till redigering och mixning. Till dess föreslår jag att du börjar prata in saker i mobilen eller testar någon annan variant.
Kom ihåg att lyssna. Dels är det ovant att höra sin egen röst inspelad, dels tar det ofta några genomlyssningar innan du hör alla detaljer. Jag lyssnar massor av gånger. Tills jag tröttnar på mig själv. Då brukar jag kunna börja höra detaljerna bättre. Lek gärna med rösten, hitta din poddröst.
Jerker Jansson