Det är bra att frågan om hedersförtryck lyfts, skriver Regina Petrushenko, men varför talar man bara om straff? Varför inte marknadsföra det beteende man vill framkalla? föreslår hon.
På Fadimegalan den 23 januari blev jag tacksam över att frågan om hedersförtryck mot kvinnor och flickor lyftes, men samtidigt lite besviken över att lösningarna inte sträcker sig längre än till straff. Hedersbrott kommer till exempel få en egen rubricering i lagen. Sara Mohammad och Sabina Landstedt tyckte också att hedersbrott skulle straffas hårdare.
Jag tycker det visar på en okunskap om mänsklig psykologi. Även om brott och förtryck självklart måste kunna straffas, räcker det inte som enda lösning. Straff fungerar inte! Och därför är jag inte fängelsefeminist. Däremot vet vi vad som fungerar, och det är marknadsföring. Hear me out.
Varje dag används reklam, propaganda och marknadsföring för att omärkligt förändra människors beteende. Det kan vara att föräldrar börjar ge sina barn extremt mycket mjölk att dricka eftersom man fått höra att det är nyttigt (vilket alla svenskar känner igen. Fast egentligen är det jätteonyttigt), att män går ut för att dö för sitt land i kriget (i USA är militären glorifierad trots den dystra verkligheten), att kvinnor skuldsätter sig för att köpa en Chanelväska.
Propaganda kan skapa folkmord, vilket har hänt i Rwanda och andra världskrigets Tyskland. Hur kan man med alla dessa olika exempel tvivla på människors extrema formbarhet?
Om man vill stoppa hedersförtryck måste man se att förbud, straff och konflikt inte är effektivt för att skapa beteenden. Det är inte negationer som behövs (gör inte det här! Förbjud det här! Sluta med det där!), utan ett tryck mot det önskade beteendet som man vill skapa. Propaganda har kanske en dålig klang, men jag tycker det beror på vad den används till. Var det inte propaganda när Sverige ville få alla att börja borsta tänderna eller börja använda bilbälte? Man kan absolut forma människors beteende på vilket sätt man vill med hjälp av kraftfullt bildspråk.
Jag föreslår att regeringen går ihop med Sveriges bästa pr-byrå i en konspiration för att stoppa hedersförtrycket. Marknadsföring går till genom att man riktar sig mot en målgrupp, tar reda på vad de vill ha (eller skapar ett behov som inte fanns där innan), och sedan säljer dem lösningen. Lösningen måste vara så eftersträvansvärd att den blir omöjlig att motstå. Helst ska man bli så hjärntvättad att man är beredd att köpa mat på kredit för att ha råd precis som i Lyxfällan.
Vad vill föräldrar ha, som förtrycker sina flickor med heder som motiv? Till exempel kanske de vill ha hårt arbetande döttrar som tar hand om sin familj och gör att andra familjer blir stolta över att känna dem. Visa dem i så fall reklamfilmer med en flicka som går med sina vänner för att plugga medan de bekanta avundsjukt tittar på genom fönstret, och sedan själva skickar ut sina barn. Det handlar om att vara kreativ, att tänka utanför boxen och använda de medel som finns och all den kunskap som finns över olika områden. Innovativ marknadsföring för planerade sociala förändringar kommer befria flickor och kvinnor från bördan att bära hela familjens heder med sin kropp.