Ett lyft för klimatet – eller ett svek mot den bilberoende landsbygden? Beslutet att stoppa nya vägbyggen väcker starka känslor i Wales. ”Vi tar absolut en risk som regering”, säger Lee Waters, biträdande minister för klimatfrågor.
Svårt, smärtsamt – och skrämmande för politiker. Så beskriver Labourpolitikern Lee Waters den walesiska regeringens beslut att pausa och granska nya vägprojekt som ett sätt att försöka minska klimatpåverkan från biltrafik.
– Beslutet är omtvistat och det saknas bred politisk enighet, säger han på ett seminarium på nätet.
– För oss som regering är det ett risktagande, men vi går i första ledet och det är viktigt i modern politik. Men vi ligger nog längre fram än de flesta och då krävs beslutsamhet.
Mål för nettonoll
Det var förra sommaren som de flesta nya vägbyggen lades på is i Wales, som med omkring tre miljoner invånare är en del av Storbritannien men också har självstyre i många frågor.
Beslutet ska hjälpa Wales att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast 2050. Utsläppen har minskat med mer än 30 procent sedan 1990 – men för att nå målet måste de nedskärningar av utsläpp som har gjorts mer än fördubblas de kommande tio åren, enligt Waters.
I det arbetet ingår transporter, som i dag står för omkring 17 procent av de walesiska utsläppen. Det hoppas man få ner genom att lägga de pengar som var tänkta att gå till nya vägprojekt på underhåll av befintliga vägnät och ökade insatser för kollektivtrafik, cykling och gång.
– I Wales har politiken prioriterat bilen i 70 år, det är alldeles för länge, säger Waters.
– Vi kommer inte att minska koldioxidutsläppen tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt enbart genom elektrifiering av fordon. Det här årtiondet är avgörande för att nå klimatmålen. Vi vill se en minskning av bilanvändandet, det är en enorm utmaning eftersom det går emot själva kärnan i hur vårt samhälle är uppbyggt.
Allt stoppas inte
En expertpanel har fått i uppgift att granska de flesta vägprojekt som befinner sig i planeringsstadiet utifrån vilket klimatavtryck de kommer att ha. Waters understryker att åtgärden inte betyder att några nya vägar aldrig kommer att byggas i Wales igen.
– Det är inte vår intention att stoppa alla vägprojekt men vi vill inte att bygget av nya vägar ska vara standardläget, säger han.
– Vi vill stoppa storskaliga väginvesteringar för att skapa utrymme för mer hållbara alternativ. Utan stöd i budgeten kommer vår politik aldrig att bli verklighet.
Missnöjet bubblar
Men i det vidsträckta och relativt fattiga Wales, där människor och fordon på daglig basis rör sig över gränsen till England ser många vägbyggen som viktiga projekt för jobb och ekonomi. I Llanbedr i Gwynedd överväger det lokala styret juridiska åtgärder sedan planerna på att bygga en förbifart skrotats på grund av den regionala regeringens nya transportpolitik.
Förespråkare hade kämpat för förbifarten – som var tänkt att lätta på trafiktrycket från turister – i 60 år. Men den walesiska regeringens expertgrupp fann det ”mer sannolikt än inte” att det nya projektet skulle bidra till ökade koldioxidutsläpp och det stoppades därmed.
Det gjorde Dyfrig Siencyn, ledare för det lokala styret i Gwynedd, rasande över bristen på förståelse för förutsättningarna på landsbygden
– Det står återigen klart att landsbygden kan offras på klimatförändringens altare medan de verkliga problemen och svaren på dem finns i våra urbana områden, sade han till BBC i november.
Lee Waters konstaterar att vägbeslutet har fått många på landet att känna sig övergivna.
– Jag tänker inte låtsas som om det här är enkelt eller att alla håller med oss. Men vi måste ha modet att fortsätta, säger han.
– Det finns ingen anledning att skriva under på målet om att nå nettonoll utan att vara redo att ta konsekvenserna och göra det som krävs.
"Verkligt hot"
Kanske kan pandemin fungera som draghjälp för att få människor med på tåget i transportfrågan, hoppas Waters. Han menar att de senaste åren har visat att plötsliga och dramatiska förändringar i hur vi lever våra liv är möjliga och att vetenskapen har kommit att ta allt större plats i människors medvetanden.
– Jag tror att det finns ett fönster, där vi genom att lyfta fram alternativ och hänvisa till klimatforskning, kan få människor att ändra åsikt, säger Waters.
– Vi måste påminna om att klimatförändringar är ett verkligt hot, i dag och i framtiden, och uppmuntra till beteendeförändringar.