NRK Nyheter, det norska public service-bolagets Facebooksida, är landets största nyhetssajt med drygt 500 000 följare, men den 1 juni läggs den ner.
– Dialogen med allmänheten är för viktig för att vi ska överlåta den till Palo Altos algoritmer, säger NRK:s nyhetsredaktör Espen Olsen Langfeldt till Morgenbladet.
NRK minskar antalet konton och engagemang på Facebook drastiskt som en del av en långsiktig strategi att flytta dialogen med tittarna till andra plattformar.
– Vi ser att det offentliga samtalet som skapas genom Facebook har ett begränsat värde. Man kan ifrågasätta vad kommentarsfälten tillför det norska samhället i form av positiva värderingar, säger han.
Delar av nyhetsmaterialet kommer att publiceras på en annan av NRK:s Facebook-sidor, men volymen kommer att minska kraftigt. Bidragande till beslutet har varit att modereringen av kommentarsfältet kräver stora resurser.
– De resurserna kan användas till en bättre form av dialog med allmänheten, säger Olsen Langfeldt.
Om NRK helt kommer att överge Facebook kan han inte svara på.
– Vi får se vad förändringen medför. Men tanken är att vi vill ha en egen, redaktionell förvaltning av vår produkt och då är inte Facebook optimalt.