Det populära klädmärket Patagonia grundades för 50 år sedan av den nu 83-årige fransmannen Yvon Chouinard. Nu skänker denne bort sina aktier i företaget för att rädda klimatet.
Det var Yvon Chouinards intresse för klättring som fick honom att grunda klädmärket Patagonia i Kalifornien 1973, som sedermera fått något av en kultstatus. Företag har under åren utmärkt sig för sitt miljöengagemang, bland annat genom donationer till miljöorganisationer men också för att uppmuntra kunder till att laga och lappa sina kläder.
Chouinard vill att all framtida vinst ska gå till att rädda planeten och har därför överfört sitt ägande i Patagonia till en icke-vinstdrivande stiftelse som ska verka mot klimatförändringar. Företaget värderas till drygt 30 miljarder svenska kronor.
I ett uttalande på företagets hemsida förklarar Chouinard att han kunde ha sålt eller börsnoterat företaget, men att detta inte var tillfredsställande lösningar ur miljösynpunkt.
– I stället för att ta värde från naturen och omvandla värdet till investerare kommer vi använda värdet Patagonia skapar för att skydda källan till all rikedom, skriver Chouinard.
– Om vi har något hopp kvar om att vi ska ha en välmående planet – och än mindre en blomstrande verksamhet – om 50 år, så kommer det krävas att vi alla gör vad vi kan med de resurser vi har. Det här är vårt sätt att dra ett strå till stacken.