Kommunal regi istället för upphandling? Om staden själv hade tagit ansvar för lånecykelsystemet så hade vi sluppit avtalsstrul, överklaganden och år utan en enda cykel på plats. Klimatet och stockholmarna förtjänar bättre. Det är dags för ny politik i höst, skriver Maria Mustonen (V).
Stockholms så efterlängtade men kraftigt försenade låneelcyklar är minst sagt en flopp. Upphandlingen av cyklarna har tagit i princip hela de blågrönas mandatperiod. Och vad har vi fått? Appar som krånglar, batterier som laddas ur och bara en bråkdel av de utlovade cyklarna på plats. Företaget Inurba Mobility, som ska leverera tjänsten, har nu en vitesskuld till staden på över sju miljoner kronor. Och trafikkontoret kallar läget för bedrövligt.
Med bara ett par hundra cyklar i bruk i dagsläget så är det dessutom inte helt lätt att hitta en cykel när du behöver en. Och att cykla någon annanstans än i innerstaden är bara att glömma. Först om ett år, enligt nuvarande tidsplan som redan spruckit på många punkter, ska systemet vara fullt utbyggt. Då ska det finnas elcyklar i alla stadsdelar.
Precis som när det kommer till de blågrönas allmänna arbete för elektrifiering av transporter så verkar ytterstaden närmast glömmas bort. Det är likadant med laddstolpar för elbil. Vi tycker att det är självklart att möjligheten att göra hållbara val måste finnas över hela staden. Vi som bor i förorten, och dessutom ofta har längre till jobbet, vill också kunna välja elcykeln eller elbilen framför andra alternativ. Ytterstaden måste prioriteras högre.
Under fyra års tid har styret i Stockholm envisats med att sälja eller leja ut stora delar av stadens service och välfärd. Det kanske är dags att ta tillbaka driften i kommunal regi. Det blir varken billigare eller bättre för oss stockholmare bara för att man låter en privat aktör ställa ut cyklar, sköta snöröjningen eller bygga skolor. Det har vi sett alltför många exempel på nu. Vi i Vänsterpartiet vill ta ett större kommunalt ansvar för vårt gemensamma Stockholm. Vi vill ta fram ett regionalt lånecykelsystem med cyklar som går att använda över kommungränserna i hela Stockholmsregionen. Inte bara innanför tullarna.
Det blågröna styret med Miljöpartiet i spetsen skryter gärna om sin trafik- och miljöpolitik, men ytterligare en sak de misslyckats med är att ta tillvara på de positiva resmönster som uppstod under pandemin. Här hade verkligen förändring för klimatet och folkhälsan kunnat åstadkommas. Under 2020 minskade utsläppen från transporter kraftigt, mycket till följd av att cyklandet fick ett enormt uppsving. Men redan 2021 ökade utsläppsnivåerna igen. Många andra länder gjorde stora satsningar under den här perioden för att främja hållbart resande och för att göra mer plats för just gång- och cykeltrafik i städerna. Men från blågrönt håll var initiativen få.
Det är dags för en ny politik i höst. En rättvis och hållbar sådan kommer från vänster och den prioriterar det hållbara resandet över hela vår stad!