Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Växtbaserat billigare på varuhusrestaurangen

Vegokorven blir billigare och köttkorven dyrare som ett led i miljöstrategin på Sveriges största möbelvaruhus.

Växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativ med kött. Det tycker Sveriges största möbelvaruhus, som nu sänker priset på sin vegetariska korv till halva priset. Samtidigt höjer man priset för köttkorven.

– Ikea har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson, foodchef på Ikea Sverige.

Enligt honom serveras miljontals portioner i restaurangerna på de olika varuhusen runt om i Sverige. Dessutom säljer man livsmedel som kunderna kan köpa med sig hem. I varuhusen märker man att allt fler väljer växtbaserade alternativ och strategin är att växtbaserad mat ska kosta mindre än köttalternativen.

Priset viktigt

– Vi arbetar för att fler ska ha råd att äta mer växtbaserad mat och priset är en viktig parameter. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv i vår bistro från tio till fem kronor. Som en led i strategin höjer vi samtidigt priset på en vanlig kokt korv med bröd från fem till sju kronor.

Nära hälften av rätterna som serveras i varuhusrestaurangerna är vegetariska, som plantbullar, grönsaksbullar och örtig lasagne.

– Vi vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat. Därför ligger våra vegetariska rätter i ett lägre prisspann än vad alternativet med kött gör, säger Marcus Carlsson

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV