Med ökad smittspridning vill flera bussbolag utifrån sina chaufförers önskemål återinföra stängda framdörrar på bussarna. I Dalarna har facket lämnat in en anmälan till Arbetsmiljöverket efter att huvudmannen sagt nej, med motiveringen att det medför ökad trängsel vid bakdörrarna.
En av pandemiåtgärderna för kollektivtrafiken har varit stängda framdörrar på bussar. Efter en tid där passagerarna har kunnat kliva på som vanligt framme hos chauffören överväger flera bussbolag nu att återgå till påstigning genom bussens bakdörrar. På vissa håll i landet är det redan genomfört, närmare bestämt i Luleå, Boden, vissa regionala linjer i Norrbotten och Västerbotten, Värmland, Västmanland, Örebro och Skåne, rapporterar Kommunalarbetaren.
Igår beslutade Nobina att stänga framdörrarna på sina bussar, uppger Sveriges radio. Förhandling pågår med berörda trafikhuvudmän, som är den instans som kan fatta avgörande beslut i frågan. Dalatrafik har redan sagt nej till en begäran från Keolis om att få stänga framdörrarna, vilket lett till att Keolis skyddsombud i Falun och Borlänge har lämnat in en anmälan till Arbetsmiljöverket.
– Det finns oro bland chaufförerna, vi är rädda om våran hälsa. Vi har anhöriga som kan vara i riskgruppen, vi är själva i riskgruppen. Och smittspridningen ökar ju. Med den nya varianten som sprider sig säger chaufförerna att det är inte en fråga ifall om vi får den, utan när, säger Maria Jansson, Keolis huvudskyddsombud i Falun, till P4 Dalarna.
Förvaltningschef Tony Sjödin motiverar Dalatrafiks beslut med att det finns risk för ökad smittspridning om resenärerna måste trängas vid bakdörrarna, och vill invänta beslut från Arbetsmiljöverket.
– Vi håller inte med om att vi ska tolka Folkhälsomyndighetens besked så att det nu är motiverat med stängda framdörrar, säger han till Kommunalarbetaren.