Trots extremvärmen i södra Europa så fortsätter kalvar att transporteras långa vägar med lastbilar på fartyg från fastlandet till Kanarieöarna. Djurrättsorganisationerna Animals’ angels och ANDA har dokumenterat resorna och vittnar om transporter på över 100 timmar och oacceptabla förhållanden.
Temperaturer upp till 39 gader i lastbilen, lite vatten och lite eller ingen mat, trånga utrymmen och underlag fulla av avföring och urin. Så ser verkligheten ut för de kalvar som transporteras till Kanarieöarna för slakt.
”Det är vetenskapligt bevisat och obestridligt att långväga transporter är extremt påfrestande och farliga för djuren. Situationen blir särskilt svår när temperaturerna är höga. På grund av utrymmesbristen i fordonen har djuren ingen chans att röra sig ifrån varandra och att reglera sin kroppstemperatur. Vanligtvis har de inte heller någon möjlighet att ligga ner och gör de det är risken för skador stor eftersom de lätt blir trampade av de andra”, skriver djurrättsorganisationen Animals’ angels och dess spanska partnerorganisation ANDA i ett pressmeddelande.
De beskriver vidare hur de bland annat hittat en död kalv, sett hur lastbilar kör utan någon som helst mat ombord, omlastningar som sker längs vägkanten utan tillräckligt med paus och så kallade gödningsgårdar där djuren går med gödsel upp till anklarna eller inte har något skydd från den stekande solen.
Bryter mot lagstiftningen
”Alla dessa exempel bryter mot EU:s transportförordning”, skriver de, och konstaterar också att transporterna till sjöss absurt nog utgör ett undantag i EU-reglerna. Dessa säger att nötkreatur får transporteras högst 29 timmar i sträck, och att de därefter måste lastas av för att få vila under minst 24 timmar.
Men, skriver de båda organisationerna, ”resan betraktas som sjötransport och räknas därför som neutral tid vilket gör att tiden ombord på färjan inte räknas ihop med transporttiden. Detta trots att djuren måste vara kvar i den trånga lastbilen på fartyget och att färjetransporterna med största sannolikhet är ännu mer påfrestande än vägtransporter.”
De lyfter en transport som exempel, där veterinären skrivit att resan från södra Frankrike till ön La Palma via Cádiz och Teneriffa ska ta totalt 12 timmar, men där det i verkligheten handlade om mer än 100 timmar.
– Jag blir chockad varje gång över vad ”slakt”-djur måste utstå i EU. Varje transport innebär stress och lidande för djuren, men den här vägen är särskilt hemsk på grund av dess extrema längd och de höga dyningarna på Atlanten”, säger Chloé Favorel, projektassistent på Animals’ angels.
De båda organisationerna välkomnar den gemensamma ståndpunkt som fem EU-länder skrev under tidigare i sommar och lämnade till EU-kommissionen. Det är Tyskland, Danmark, Sverige, Belgien och Nederländerna som menar att reglerna för djurtransporter måste ses över och att det bland annat sätts en maxgräns på åtta timmars transport samt att resor där djur står lastade i en lastbil på en färja också ska räknas som transporttid.