Världens största glasstillverkare Unilever kommer att prioritera växtbaserat framöver, säger vd Alan Jope i en intervju med Bloomberg.
Växtbaserat är ett av fem områden som den brittisk-nederländska livsmedelsjätten Unilever kommer att prioritera globalt framöver, säger företagets vd Alan Jope i en intervju med mediebolaget Bloomberg:
– Vi ser en varaktig trend mot att vi alla äter en lite mer växtbaserad kost, och vi ser stark tillväxt bland våra veganska och vegetariska alternativ.
Han beskriver efterfrågan på vegansk mat som en ”ofrånkomlig trend”, och tar företagets veganska alternativ inom varumärkena Ben & Jerrys och Magnum som exempel på snabbt växande produkter, liksom företagets veganska version av Hellman’s majonäs.
På Unilevers hemsida under rubriken ”Att göra växtbaserat till det nya normala” (”Making plant-based foods the new normal” ) motiverar företaget varför vi ska äta mer växtbaserat med att djurindustrin släpper ut stora mängder växthusgaser, bidrar till avskogning, föroreningar och förlust av biologisk mångfald.
Unilever understryker även hälsoeffekterna av växtbaserad kost.
Företaget nämner ofta i sin marknadsföring att djurrättsorganisationen Peta utnämnt deras Magnum och Hellmans veganska majonäs till bäst i klassen. Djurvälfärd är dock inget som företaget har gjort sig kända för att prioritera. Sajten Ethical consumer ger Unilever bottenbetyg i fråga om djurtester, eftersom företaget – trots att man uppger att djurförsök för bland annat hushållskemikalier ska fasas ut – inte har något mål om datum för detta.