Två män i ett filmteam som gjort dykningar vid Estonias vrak frias i en dom från Göteborgs tingsrätt. Männen var åtalade för brott mot lagen om gravfrid. Men domstolen anser att lagen inte gällde för filmteamet, som jobbade från en tyskflaggad båt.
Kammaråklagare Helene Gestrin hade yrkat på villkorlig dom och dagsböter för de åtalade.
Dykningarna gjordes i september 2019 vid den plats i Östersjön där Estonia gick under 25 år tidigare. Teamet sänkte ner en dykrobot till vraket.
Filmteamet har bland annat pekat på att de färdades från Tyskland, med en tysk båt, och därmed ansåg sig stå under tysk lag. Tyskland har inte undertecknat lagen om gravfrid vid Estonia.
Underkänner lagen
Göteborgs tingsrätt gör nu samma bedömning som filmteamet. Estonialagen strider i denna del ”mot folkrättens principer om att stater inte kan utöva makt över andra staters fartyg som befinner sig på öppet hav”, skriver domstolen i ett pressmeddelande.
Teamets bildmaterial ingick i dokumentärserien ”Estonia – fyndet som förändrar allt”, som visades av Discovery i höstas.
Bilderna visar bland annat ett stort hål i färjans skrov, som tidigare inte varit känt. Dokumentären väckte stor uppmärksamhet.
Statens haverikommission ville se filmteamets bildmaterial, och fick göra det. Myndigheter i Sverige, Estland och Finland gör nu en ny granskning av färjekatastrofen som kostade 852 personer livet.
Journalisten Henrik Evertsson, som ledde teamet, och en kollega till honom blev dock åtalade för brott mot den särskilda lagen om gravfrid vid Estonias vrak. Lagen förbjuder all dykverksamhet där, utom sådan som görs på uppdrag av en myndighet med syfte att täcka vraket eller undvika miljöskada.
Journalistpris
De åtalade har också hänvisat till yttrandefriheten, och ett behov att få veta mera om Estonias förlisning än den internationella haveriutredningen kom fram till.
– Vi hade ett behov av att göra just den här informationshämtningen, sade Henrik Evertsson när han förhördes i tingsrätten.
Henrik Evertsson fick Stora journalistpriset för dokumentären. Men han har också fått kritik av kollegor och en del andra debattörer, främst för hur materialet presenterades i dokumentären.
Fakta: Estoniakatastrofen
Passagerarfärjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. Färjan hade lämnat hamnen i Tallinn kvällen före, men kantrade knappt halvvägs till Stockholm och sjönk på mindre än en timme.
852 människor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.
137 personer räddades.
Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fästena och låsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mängder vatten forsade in på bildäck.
Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krävt att det snabba förloppet då Estonia sjönk måste utredas ytterligare.
Efter det att dokumentären ”Estonia – fyndet som ändrar allt” sänts på Discovery har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.