Slaget om Bromma flygplats är långt ifrån över. I tisdags röstade Trafikutskottet mot regeringens besked om avveckling. Men Centerpartiet håller dörren öppen för att stänga Bromma. Dessutom utesluter inte Miljöpartiet en avveckling mot riksdagens vilja.
Partiernas besked om framtiden för Bromma flygplats i Stockholm är nu många och tvetydiga. Tisdagens omröstning i Trafikutskottet har beskrivits som att en riksdagsmajoritet nu stoppar den avveckling av flygplatsen som regeringen vill se. Men så enkelt är det inte.
Centerpartiet röstade liksom Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna mot regeringens planer. C vänder sig framför allt mot att miljöminister Per Bolund argumenterar för att den pandemi som minskat flygandet radikalt är ett bra tillfälle att fatta beslut om avveckling.
– Det är direkt oseriöst och väcker bara motstånd. Såväl bibliotek och simhallar som tågstationer står tomma nu för att vi inte kan träffas. Vi överväger för den skull inte att lägga ned de verksamheterna, säger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiska talesperson.
C: Det är inte Bromma som är det viktiga
I det utskottsinitiativ som röstades igenom står att ”Bromma ska fortsätta vara en modern flygplats”. Men Anders Åkesson tar fasta på en annan formulering i samma text: ”Beslut om Brommas framtid [kan] tidigast tas senare, när flyget återhämtat sig”. Han menar att tisdagens beslut handlar om att få frågan ordentligt utredd. Det är inte Bromma flygplats som är det viktiga, utan att det finns tillräcklig kapacitet för flyget i Stockholmsområdet, enligt Anders Åkesson.
– Det riksdagen nu gör är att se till att få frågan belyst och utreda konsekvenserna innan man fattar beslut om vare sig det ena eller det andra, säger han.
Den utredning som regeringen tillsatt och som ska vara klar i augusti har inte till uppgift att svara på om Bromma ska läggas ned – utan hur och när det kan ske.
S rundar MP – pratar med de borgerliga?
Samtidigt pågår ett spel mellan de båda regeringspartierna. På tisdagen sa Socialdemokraternas gruppledare i Trafikutskottet Teres Lindberg till Dagens industri att hon är beredd att samtala med de borgerliga partierna om att kombinera en avveckling av Bromma i kombination med en utbyggnad av Arlanda.
Men Miljöpartiet vill inte se någon utbyggnad av Arlanda och den klimatpolitiska talespersonen Lorentz Tovatt avfärdade genast att partiet skulle kunna acceptera att på det sättet köras över av sin regeringspartner. Samtidigt utesluter han inte att Bromma läggs ner även om en majoritet i riksdagen skulle vilja ha flygplatsen kvar. Han påpekar att Swedavia, som är det statliga bolag som driver bland annat Bromma och Arlanda, själva bedömt att Bromma bör läggas ner. För att kunna göra det behöver regeringen stryka Bromma från listan över nationellt basutbud och det kräver inte i sig ett riksdagsbeslut.
– Men vi kommer att behöva återkomma till riksdagen på ett eller annat sätt och till dess tror jag att den utredning som nu rullar på kan räta ut ett och annat frågetecken, säger Lorentz Tovatt till Syre.
"Oppositionen har alla möjligheter"
Socialdemokraternas Terese Lindberg har svårt att se en avveckling mot riksdagens vilja.
– Oppositionen har alla möjligheter i världen att hantera en regering som man inte tycker sköter sig, man kan ju till och med avsätta den eller enskilda ministrar, säger hon.
Om Bromma flygplats läggs ner lär det samtidigt bli strid om vad som ska ske med Arlanda. När regeringen meddelande att man vill lägga ned Bromma hette det att man ska ”säkra kapacitet på Arlanda”. Men vad det betyder finns det olika syn på.
Enligt Miljöpartiet kan det handla om mindre justeringar som anpassningar av pirar, som Swedavia själva kan fatta beslut om. En ny landningsbana på Arlanda ser han som uteslutet.
– Det skulle vara en monumental kapitalförstöring och ett historiskt misstag att bygga en ny bana på Arlanda. Det behovet finns helt enkelt inte, säger Lorentz Tovatt.
"Måste utgå från framtida behov"
I samband med att regeringen i somras gav fem miljarder i krisstöd till det statliga flygbolaget SAS meddelade Per Bolund att det inte blir någon ny landningsbana på Arlanda. Senare förnekade regeringen att man fattat ett sådant beslut och att det var Swedavia, det statliga bolag som driver flygplatsen, som själva gjort bedömningen att en ny landningsbana inte behövs.
Socialdemokraten Teres Lindberg menar att det i dag är omöjligt att säga vilka åtgärder som behövs på Arlanda. Frågan om en ny landningsbana har hon inte tagit ställning till.
– Att säkra nödvändig kapacitet måste utgå från framtida behov. I dagsläget vet vi inte riktigt hur de behoven ser ut. Redan 2018 började antalet flygresenärer att dippa, men ingen vet hur det ser ut om två eller tre år, säger hon.