Lastbilstillverkaren Scania har beslutat att pausa tillverkningen i Sverige under denna på grund av brist på halvledarkomponenter.
För första gången måste Scania stoppa produktionsbanden på grund av halvledarbrist. Tidigare har andra fordonstillverkare varit tvungna att bromsa produktionen eftersom komponenter saknas. Bland annat har Volvo cars fått ställa in ett flera skift, rapporterar Dagens PS.
Halvledarbristen verkar dessutom bli utdragen och kan få flera konsekvenser som dyrare frakter och råvaror, vilket gör att drabbades sektorer kommer se en ökning i produktionskonstnader.
För Scanias del rör det sig om fabrikerna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå som pausas. Totalt berörs närmare 9 000 anställda, rapporterar Ekot.
– Läget är så ansträngt att vi går in i en fas där vi tappar lite volym. Vi behöver sakta ner lite grann, tillfälligt, i vår lastbilsproduktion, säger Karin Hallstan, presschef på Scania, till Ekot.
Problem runt om i världen
Halvledarbristen är global eftersom de används inom en rad olika områden som mobiltelefoner, datorer, fordon och mycket annan elektronik. Halvledarna tillverkas oftast i kisel. Att det framförallt är fordonsindustrin som drabbas, beror på att tillverkarna kan vara nedprioriterade av de fåtalet producenter som finns inom halvledarkomponenter.
Det säger Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH, till Teknikföretagen.
– Halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin. Därför att volymerna är så mycket större, tekniken nyare och häftigare och bättre lönsamhet på grund av högre marginaler, säger Carl-Mikael Zetterling.
Enligt Teknikföretagen är det taiwanesiska företaget TSMC som är världens största tillverkare av integrerade kretsar. I fjol utgjorde halvledare till fordonselektronik endast fem procent av företagets försäljning medan mobiltelefoner utgjorde 49 procent. Volymerna till fordonsindustrin är också mycket mindre, vilket gör att halvledartillverkarna prioriterar kunder som mobiltelefon-företagen.
Carl-Mikael Zetterling berättar att dålig planering under coronapandemin hos fordonsindustrin kan också ha bidragit att till den lider av komponentbrist. Man har bromsat och gasat i fel led av krisen, så att säga.
Den pausade produktionen i svenska fordonsfabriker kommer dock inte ha någon större påverkan på Sverige utsläpp. Produktionstapp tenderar att arbetas ikapp. Dessutom utgör tillverkningen cirka en tredjedel av en bils totala resursåtgång och utsläpp. Hos elektriska fordon utgör en ännu större del dess klimatpåverkan.